Pædagogisk praksisudvikling gennem samarbejde

Af Carsten Pedersen


Artiklen kan købes i pdf-format her – men frem til den 1. marts 2025 fås den gratis ved at sende en mail med titlen i emnefeltet til Heidi C. Hansen


I et demokratisk samfund må politikerne naturligvis udforme overordnede og generelle retningslinjer og målsætninger. Men skal det være andet end ønsketænkning og ideologiske floskler, så må disse mål forstås som rammer og retningslinjer, som må søges tydeliggjort i takt med, at de søges virkeliggjort i praksis 
Uffe Juul Jensen


Indledning

Pædagogstuderende skal i deres 3. praktik bidrage til at udvikle en del af den pædagogiske praksis, som de indgår i (Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2017, bilag 2-4). Dette ‘praksisudviklingskrav’ kan helt forståeligt give anledning til visse bekymringer; for det er sin sag – som nytilkommen og studerende på en arbejdsplads – at skulle tage initiativ til at forandre praksis til det bedre. Ikke mindst, når vi tager i betragtning, at pædagogisk praksisudvikling altid indebærer en mere eller mindre konfliktfyldt balancering af forskellige hensyn og interesser. Pædagogisk praksis er i bund og grund et fællesgode, der vedligeholdes og udvikles i et samarbejde, hvor der vedvarende må drages omsorg for alles (fremtidige) deltagelsesmuligheder, og hvor der samtidig må tages hensyn til relevant lovgivning og eksterne styringsforsøg (Ahrenkiel, Nielsen, Schmidt, Sommer & Warring, 2011, s. 39 og s. 42-43; Højrup & Jensen i Thorgaard, Nissen & Jensen, 2010, s. 31; Pedersen, 2024, s. 40).

I denne artikel giver jeg eksempler på, hvordan studerende – i samarbejde med praktikansvarlige undervisere, praktikvejledere, kolleger og berørte borgere – er lykkedes med at leve op til praksisudviklingskravet i 3. praktik. Størstedelen af artiklen er udformet som en casebeskrivelse, hvor jeg præsenterer udvalgte nedslag i pædagogstuderendes uddannelsesforløb i 3. praktik. Casebeskrivelsen er delvist min konstruktion. Men den bygger ikke på fri fantasi. I al væsentlighed tænker jeg tilbage på tre bestemte studerende, som jeg var praktikansvarlig underviser for i 2021-2022 og 2024. Dele af de studerendes praktikopgaver indgår for eksempel i anonymiseret og bearbejdet form. Men casebeskrivelsen repræsenterer også andre erfaringer, som jeg gennem en årrække har gjort mig i mit samarbejde med pædagogstuderende og deres praktikvejledere i 3. praktik. Nedslagene i casebeskrivelsen handler både om, hvad der sker på professionshøjskolen og i praktikinstitutionen med et særligt fokus på, hvordan kravet om pædagogisk praksisudvikling håndteres af de involverede. Og én af de studerende – som jeg kalder Aya – spiller en særlig fremtrædende rolle, fordi samarbejdet om det udviklingsinitiativ, hun tog i 3. praktik, af de involverede blev opfattet som vellykket.

Casebeskrivelsen er forholdsvis detaljeret, fordi jeg hermed gerne vil vise, at pædagogisk praksisudvikling er langt mindre forudsigelig end som så – og derfor kræver, at studerende og andre involverede løbende tager ansvar for hinandens presserende bekymringer i udviklingsprocessen (Pedersen, 2023, s. 35). Det lyder måske ikke umiddelbart så opbyggeligt at fokusere på bekymringer. Men som jeg ser det, så er sagligt og fagligt begrundede bekymringer i en pædagogisk (og uddannelsesmæssig) sammenhæng – ud over selvfølgelig at være temmelig frustrerende – også porten til at bringe nedprioriterede eller oversete (pædagogiske) hensyn frem i lyset, så de i højere grad kan vægtes i praksis fremover (Pedersen, 2024, s. 86-87). Og det er ikke noget dårligt udgangspunkt, når studerende i samarbejde med andre skal leve op til forpligtelsen om at bidrage til udvikling af praksis (ibid., s. 114). Henimod slutningen af artiklen indkredser jeg – med afsæt i casebeskrivelsen – hvad pædagogisk praksisudvikling i det hele taget er for et fænomen.


At berede sig på at bidrage til udvikling af pædagogisk praksis

Til praktikforberedelsen på professionshøjskolen er der fokus på de pædagogstuderendes forpligtelse til at bidrage til udvikling af pædagogisk praksis i 3. praktik. Vi befinder os på et hold på dagtilbudsspecialiseringen, hvor den praktikansvarlige underviser, Karl, forsøger at tale denne forpligtelse lidt ned. Karl siger:

Det er min erfaring, at der ikke skal meget til, før forventningspresset kan blive for meget af det gode her i optakten til praktikken. Som altid skal I selvfølgelig først og fremmest lande i institutionen og stikke fingeren i jorden. Men det er ikke underligt, hvis forventningspresset opleves som stort, når kravet – som det fremgår af kompetencemålet i bekendtgørelsen – er, at I på et fagligt grundlag skal kunne udfordre eksisterende praksis, afsøge og vurdere alternative muligheder og bidrage til udvikling af pædagogisk praksis (Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2017, bilag 2). I dag vil jeg derfor give jer nogle eksempler på, hvordan tidligere studerende har taget ret små og afgrænsede udviklingsinitiativer, der ikke desto mindre viste sig at få ret stor betydning for både børn og voksne i praktikinstitutionernes hverdagsliv. 

En af de studerende, Aya, tager ordet og siger: “Udvikling kræver jo overskud. Personalet i den institution, jeg skal i praktik i, virkede ikke så overskudsagtige, da jeg var på besøg. De … .”  Karl bryder ind:

Den slags bekymringer lover jeg, at vi vender tilbage til senere. Men lad mig først lige give nogle eksempler på, hvad tidligere studerende har taget af udviklingsinitiativer. Og så skal I jo også huske, at selvom der er tale om en lønnet praktik, hvor I indgår i normeringen, så er der ikke desto mindre stadig tale om et uddannelsesforløb, hvor I skal gøre jer nye erfaringer og blive klogere på jeres egne faglige ståsteder her hen mod slutningen af uddannelsen. Og det gælder også i forhold til praksisudviklingskravet i 3. praktik. I er stadig studerende. Selvom jeres udviklingsinitiativer ender med at blive mindre vellykkede, så betyder det jo ikke, at I ikke består praktikprøven. I skal bare – på et fagligt grundlag – være i stand til at beskrive, hvad der skete, og analysere på, hvorfor det gik, som det gjorde.

Karl bøjer sig over sin computer og finder et eksempel frem. Det handler om en studerende, som han kalder Benjamin. “Benjamin ville gerne ændre på atmosfæren lige inden frokosten gik i gang,” siger Karl. “Benjamin har udarbejdet denne fortælling,” fortsætter han, og begynder at læse op, mens han klikker teksten ind på skærmen linje for linje:

Jeg havde allerede i begyndelsen af min praktik registreret, at de af børnene, som fik vasket deres hænder først, sad ret længe og ventede ved bordet, inden maden var klar til frokost. De fleste talte ret højt. Flere af børnene snakkede meget højlydt med børn, som sad ved andre borde. En voksen bad så børnene om at være stille, så der kunne blive lidt madro. Og det var der en del børn, der var med på. Men lidt efter var lydniveauet igen meget højt. Der var også børn, der begyndte at rykke rundt, og som kom til at skubbe til andre, som blev kede af det, og som en voksen måtte trøste. Da maden kom ind på bordet, begyndte børnene at tage mad over på deres tallerkener. Mange af dem talte stadig meget højt eller råbte til hinanden. Nogle børn spurgte en af de voksne, om de ikke godt måtte gå i gang med at spise. Men en voksen sagde, at børnene skulle vente, til alle havde fået mad på deres tallerken. Nogle begyndte alligevel at spise. Og den samme voksne hævede stemmen og bad dem vente. Det skabte yderligere uro. Først da alle børnene havde fået mad på deres tallerken og begyndte at spise, kom der nogenlunde ro på stuen.

Karl ser op og kigger rundt på de studerende og smiler, mens han siger:  “Det er jo ikke nogen helt ualmindelig situation i en dansk daginstitution.” Han fortsætter med at læse Benjamins fortælling op:

Jeg tog frokostsituationen op med min vejleder og på et stuemøde, hvor de fleste var enige i, at det nok var ventetiden mellem håndvask og serveringen af maden, der var for lang. Vi overvejede frem og tilbage, hvad børnene ville kunne have glæde af at foretage sig i ventetiden. Og på mit initiativ endte vi med at aftale, at vi ville prøve at lægge nogle bøger frem på hvert bord, så børnene kunne sidde sammen med hinanden og kigge i en bog, indtil de sidste børn havde vasket hænder, og maden var klar. Dagen efter stuemødet lagde jeg bøger klar på bordene ved frokosttid. Vi så, at børnene snakkede med hinanden på en roligere måde nu. Også de børn, som ikke brugte bøgerne. Der var i det hele taget en roligere atmosfære. Da maden var klar, samlede en af de voksne bøgerne sammen, og børnene begyndte at tage mad på deres tallerkener. Efter et par dage mistede mange af børnene dog interessen for bøgerne. Jeg foreslog derfor, at vi kunne variere indholdet af det, børnene kunne foretage sig, mens de ventede; for eksempel fik børnene også mulighed for at tegne og lægge små puslespil. Men faktisk endte det med, at vi gik tilbage til at lade børnene tale sammen. Også på kryds og tværs af bordene. Samtidig aftalte vi, at der var en voksen, som hver dag skulle være ansvarlig for at give en særlig opmærksomhed til noget af det, børnene talte med hinanden om. Den samme voksne kunne også godt tage sig af andre praktiske ting, hvis atmosfæren var til det. Samtalerne blev nu mere fokuserede og inkluderende, fordi den voksne med mellemrum kom med sine input til noget af det, som børnene allerede snakkede om. 

Efter at have læst fortællingen op, beder Karl de studerende på holdet om at sætte sig i deres studiegrupper. Grupperne får omkring 30 minutter til at overveje følgende tre spørgsmål (der er inspireret af den praksisfilosofiske tilgang (Pedersen, 2011)):

    1. Hvad synes I om idéen med at indføre en aktivitet ved frokostbordene i ventetiden? “Under dette punkt, er det helt ok at diskutere. Led gerne efter det, som I i særlig grad kan blive uenige om i gruppen,” siger Karl.
    2. Hvor i fortællingen, ser I, at børn og voksne vægter forskellige hensyn? “Både under dette og det næste punkt, skal I forsøge jer med at konversere,” siger Karl. Og han tilføjer: “Når I konverserer, undlader I så vidt muligt at af- eller bekræfte hinandens bidrag til samtalen. I bærer hele tiden nyt til. Men det er selvfølgelig stadig helt i orden at stille hinanden nysgerrige spørgsmål.”
    3. Hvor i fortællingen, ser I tegn på ‘pædagogisk praksisudvikling’ – og hvad er ‘pædagogisk praksisudvikling’ dybest set for et fænomen? Karl siger:

Her handler det om at overveje, hvad I selv forstår ved dette fænomen. Undlad at slå op i ordbøger, leksika eller at bruge AI som for eksempel ChatGPT! I skal først lede efter tegn på pædagogisk praksisudvikling i Benjamins fortælling hver for sig. Dernæst fortæller I hinanden om, hvor I ser disse tegn. I skal ikke blive enige. Det er helt fint, at I peger på noget forskelligt i fortællingen. Og derefter begynder I så at filosofere over, hvad pædagogisk praksisudvikling i det hele taget er for et fænomen. Igen er det rigtig godt med forskellige bud. Til allersidst forsøger I at indkredse en fælles definition. Da i stadig skal konversere, er I nødt til at tage hensyn til de forskellige bidrag, som gruppemedlemmerne kommer med. I skal slå jeres fælles definition op på den elektroniske opslagstavle i én sammenhængende sætning. Det er altså ikke en brainstorm. Ingen stikord! Men sætningen må til gengæld være lige så lang, som I finder nødvendigt for at få alle aspekter med. Og får I tid, må I også gerne overveje, om der findes en rammende metafor eller et billede eller en tegning af en slags, der indfanger selve kernen i, hvad pædagogisk praksisudvikling er.

Efter gruppearbejdet viser Karl gruppernes forskellige definitioner på skærmen. Ayas gruppe er for eksempel nået frem til følgende definition:

Pædagogisk praksisudvikling er, når man prøver sig frem i et forsøg på at forbedre en allerede eksisterende pædagogisk indsats i hverdagen gennem ændringer eller tiltag, der både fremmer et godt samarbejde, kommer alle børn til gode og tager hensyn til børneperspektivet.

Ayas gruppe har desuden fremstillet en figur, som de mener kan hjælpe med at anskueliggøre, hvad pædagogisk praksisudvikling er:

 

 

Et gruppemedlem forklarer, at pilen markerer en orientering mod noget, der er bedre; den røde tråd repræsenterer ‘det pædagogiske’, mens den krøllede sorte tråd skal vise, hvordan udvikling af praksis handler om at gøre sig erfaringer i en bevægelse frem og tilbage, alt afhængig af, hvad der pædagogisk set viser sig at give mening. Karl spørger gruppen, hvad der nærmere ligger i, at en praksisudvikling er ‘pædagogisk’. Aya svarer: “Jeg synes, det handler om, at det pædagogiske personale vil noget, der gavner alle børnene, samtidig med at de også tager hensyn til børneperspektivet.” Karl siger:

Ja, det er to vigtige pædagogiske hensyn. Faktisk kan man pege på hele fire hensyn, som er svære at komme uden om, hvis det, personalet gør, skal fortjene betegnelsen ‘pædagogisk’. Måske husker I pædagogikkens firklang (Pedersen, 2024, s. 42), som vi tidligere har analyseret pædagogiske situationer ud fra i undervisningen? 

Karl klikker en figur frem på skærmen:

 

 

Karl minder om, at stregerne i figuren skal vise, at pædagoger altid må forsøge at balancere alle fire grundhensyn i enhver pædagogisk bestræbelse (ibid.). Og han fortsætter, mens han klikker et citat frem af Birgit Kirkebæk:

Pædagogik handler – som Birgit Kirkebæk (2010) har udtrykt det – om “at opbygge erfaringer sammen med de direkte berørte” [Karl peger på ‘førerskabet’] og “lede efter det, vi kan være sammen om og tage afsæt der” [Karl peger på ‘fællesskabet’], samtidig med at vi “må være lydhøre” [Karl peger på ‘protektorskabet’] – ikke mindst “overfor det, der allerede er af betydning for den enkelte” [Karl peger på ‘personskabet’].

Karl holder en pause og tilføjer så:

Pædagogikkens firklang kan for eksempel bruges, når I skal analysere på den pædagogiske kvalitet af en praksisudvikling, som I bidrager til. I kan – som I også tidligere har prøvet i undervisningen – analysere en praksisfortælling eller situationsbeskrivelse ved at markere bestemte steder med de fire farver [Karl peger på de fire farvede illustrationer i figuren på skærmen]. Og på den baggrund kan I så overveje, om der, i lyset af den måde situationen udvikler sig på, er en nogenlunde forsvarlig balance mellem de fire grundhensyn i det, personalet gør. Sådan som I vurderer det. I forlængelse heraf kan I også overveje, hvordan det, personalet gør, når de forsøger at balancere de fire hensyn, kan begrundes professionelt i bredere forstand. Er det sagligt? Er det fagligt? Og kan I stå inde for det personligt?

Karl klikker endnu en figur frem på skærmen – professionalitetens treklang (Pedersen, 2024, s. 88Pedersen, 2023, s. 131) – som de studerende kender fra et tidligere undervisningsforløb.

 

 

Karl forklarer:

Professionelle er saglige, når de på én gang er i stand til at begrunde det, de gør i praksis, i aktuel lovgivning og i praktiske erfaringer fra tidligere [Karl peger på det saglige aspekt]. Og de er faglige, når de er i stand til at forholde sig analytisk til praktiske situationer ud fra relevant teori eller kan gribe situationerne an med inspiration i relevante metoder [Karl peger på det faglige aspekt]. Men professionelle er også personlige i den forstand, at de altid vil være tilbøjelige til at vægte visse hensyn og værdier fremfor andre [Karl peger på det personlige aspekt]. Og det kan ikke være anderledes. Professionelle er jo mennesker med en bestemt livshistorie og med visse habituelle tilbøjeligheder. Men samtidig kan de ikke tilsidesætte de værdier, som de bekender sig til i kraft af deres profession. Det kan for eksempel være professionsetiske værdier som omsorg, ligeværd, professionel integritet og social retfærdighed (BUPL, 2024).

En studerende spørger: “Så den måde, man balancerer de fire grundhensyn i pædagogikkens firklang på, skal man også kunne argumentere for både fagligt, sagligt og personligt? Gælder det også i praktikopgaven?”

Karl svarer:

Ja. For tænk på, at forældre og andre lægfolk jo også kan handle pædagogisk, idet de tager de fire pædagogiske grundhensyn. Kravet til professionelle pædagoger – og til pædagogstuderende – er strengere. Ud fra deres praktiske erfaringer, forventes de at leve op til lovgivningen, trække på det de ved og kan fagligt og engagere sig personligt, uden de af den grund forfalder til kun at dyrke deres egne, private værdier og præferencer.  

Karl kigger på sit ur. Han kalder studiegruppernes definitioner for arbejdsdefinitioner. Og han siger, at grupperne løbende vil få tid til at justere dem, hvis de – i takt med at undervisningen skrider frem – opdager, at der er vigtige aspekter ved ‘pædagogisk praksisudvikling’, som de har overdrevet, underdrevet eller overset. Karl siger også, at han efter undervisningen vil skrive alle gruppers ‘endelige’ definitioner sammen i holdets fælles praksisudviklingsberedskab:

I beredskabet – som er et dynamisk dokument alle har adgang til og kan stille ændringsforslag til løbende gennem hele praktikperioden – udleder jeg nogle refleksionsspørgsmål, som I alle kan trække på i forbindelse med praksisudvikling. Hvis I altså ønsker det. I kan også vælge andre tilgange, som vi vender tilbage til og introducerer i undervisningen på studiedagene. Det er også i beredskabet, at I har mulighed for at inspirere hinanden, hvis i vælger at lægge jeres udviklingsidéer og begyndende dokumentation af praksisudvikling ind i dokumentet.

Karl viser på skærmen, hvordan de studerende får adgang til beredskabet. Og han henviser til et uddrag af en bog, hvor de kan læse om beredskabelse som tilgang til faglig udvikling og praksisudvikling (Pedersen, 2024, s. 44, s. 108-114 og s. 234-236). Derefter er der pause.


At dokumentere udvikling af pædagogisk praksis

Efter pausen siger Karl: “Benjamin har, som I kan se, udarbejdet en fortælling. Den stammer fra hans praktikopgave. Hvilke muligheder og begrænsninger, ser I i denne metode, når det handler om at dokumentere praksisudvikling?” Flere studerende byder ind med de fordele og ulemper, de selv har oplevet i brugen af fortælling som dokumentationsmetode. Aya siger for eksempel:

Det er en ok metode, når det handler om hurtigt at få noget ned på skrift. For man bygger jo fortællingen op omkring det, at der sker noget nyt og eller overraskende i forløbet. Det er omslaget i fortællingen, der gør det lettere at huske, hvad der skete. For Benjamin er det måske først og fremmest det, at de vender tilbage til noget, der ligner den oprindelige praksis? Det forventer man jo ikke. Og alligevel er der sket noget nyt i forhold til udgangspunktet. Fordi de voksne forholder sig mere pædagogisk til de samtaler børnene har med hinanden. Men der er også virkelig mange detaljer, der går tabt i fortællingen. Måske fordi den bliver fortalt ud fra Benjamins eget perspektiv. Det kan godt gøre det hele lidt indforstået – eller hvad skal man kalde det?

Karl siger:

Ja, for eksempel kan man godt blive nysgerrig på, hvad der ligger i Benjamins formulering: “Vi så, at børnene snakkede med hinanden på en roligere måde nu. Også de børn, som ikke brugte bøgerne. Der var i det hele taget en roligere atmosfære”. Hvad ligger der i ‘roligere’? Hvad sagde de? Hvad sker der i samspillet mellem dem? Og hvordan forholder de voksne sig til det, der sker, ved bordet?

Karl bøjer sig over computeren og viser et billede af en kvinde på skærmen, mens han fortsætter:

Det er filosoffen og forfatteren Iris Murdoch. Hun var i sin tid meget optaget af, hvordan vi udvikler det, hun kaldte en retfærdig opmærksomhed (Murdoch, 2022, s. 69). Problemet med fortællinger kan måske nogle gange være, at de ikke helt yder det, der er sket i samspillet i en situation, retfærdighed. De kommer let til at henvise til fortællerens subjektive præferencer, interesser og valg – og dermed jo også nogle af fortællerens fordomme.

“Murdoch skriver”, siger Karl, mens han klikker nogle citater frem på skærmen og læser noget af dem op,

at en retfærdig opmærksomhed har en udadgående retning “mod verdens store overraskende mangfoldighed” (ibid., s. 96) og “væk fra selvet” (ibid.). Og hun kalder faktisk – hold nu godt fast – evnen til at give opmærksomheden denne retning for kærlighed (ibid.). Med ’evnen til kærlighed’, mener Murdoch dog ikke romantisk kærlighed, men selve ”evnen til at se” (ibid.), uden at det kommer til at handle om én selv. Denne evne er altså i en eller anden forstand upersonlig (ibid., s. 104). Selvom hun selvfølgelig godt ved, at det er sværere end som så. Det kan være meget vanskeligt, skriver hun, “at bevare opmærksomheden rettet mod den virkelige situation og forhindre, at den i det skjulte vender tilbage til selvet som trøstende selvmedlidenhed, harme, fantasi og fortvivlelse” (ibid., s. 119).

Karl ser ud i lokalet. Det er ikke alle studerende, der har formået at holde opmærksomheden under den lille filosofiske omvej, han hermed har begivet sig ud på. Karl vender tilbage til Benjamins fortælling:

Måske er Benjamins fortælling sine steder lidt for personlig. Mange mellemregninger springes over. Og Benjamin spiller selv hovedrollen, når det kommer til udviklingstiltaget. Det bliver på en måde både sort/hvidt og lidt for lyserødt, fordi vi både får svært ved selv at sætte os ind i situationen og for eksempel danne os et billede af, hvordan atmosfæren viser sig at være god eller rolig i det samspil, der udspiller sig i frokostsituationen. Eller hvordan samtalerne senere viser sig at være blevet mere fokuserede og inkluderende, fordi en voksen kommer med sine input. Situationsbeskrivelser kan bruges som supplement eller alternativ til fortællinger. Med den metode indfanges flere nuancer i samspillet. Den er mere beskrivende. Men til gengæld er metoden også mere tidskrævende. Og den kræver en god hukommelse, hvis man ikke har mulighed for at foretage direkte observationer, lydoptagelser eller videooptagelser til at støtte hukommelsen.

Karl søger relevant litteratur om situationsbeskrivelser frem og viser den på skærmen (Pedersen, 2013Højberg, 2015Pedersen, 2024, s. 115). Han understreger, at litteraturen er til inspiration:

Det er godt at finde sin egen måde at indfange og skriftliggøre situationer på. Selvfølgelig skal måden, I gør det på, beskrives og til dels også begrundes i noget faglitteratur – men det er ikke ensbetydende med, at de metoder, der findes i litteraturen skal følges slavisk. I har jo allerede gjort jer nogle erfaringer med at dokumentere, det der sker i pædagogisk praksis, på skrift. Og det er også værd at spørge praktikvejlederne; de har helt sikkert også fundet deres greb, der kan være værd at lade sig inspirere af. Det er jo 3. praktik. I skal til at finde frem til jeres egne ståsteder i forhold til, hvad I vægter fagligt, og hvilken pædagog, I ønsker at være i jeres fremtidige arbejdsliv. 

Karl giver nu studiegrupperne mulighed for at vende og eventuelt justere deres arbejdsdefinitioner. Ayas gruppe skriver nu:

Pædagogisk praksisudvikling er, når man opmærksomt beskriver en allerede eksisterende pædagogisk indsats i det samspil, der finder sted i en typisk hverdagssituation, og prøver sig frem i et forsøg på at forbedre indsatsen gennem sagligt og fagligt begrundede ændringer eller tiltag, der både fremmer et godt samarbejde, kommer alle børn til gode og tager hensyn til børneperspektivet.

Der er igen blevet tid til en pause.


At fokusere på dilemmaer i udvikling af pædagogisk praksis

Efter pausen giver Karl endnu et eksempel på et udviklingsinitiativ, der stammer fra en tidligere studerende. Karl kalder den studerende Saga:

Ud fra sine tidligere praktikerfaringer og noget af den faglitteratur (Kornerup & Christensen i Kornerup og Næsby, 2015), hun havde læst i den forbindelse, fandt Saga samlingen på stuen ret voksenstyret og forudsigelig. Som hun så det, bidrog det både til at skabe uro i børnegruppen og til en hel del løbende irettesættelser fra personalets side. Nogle i personalegruppen havde hun hørt efterspørge mere struktur, fordi de håbede på, at det ville kunne give mere ro. Tidligere havde personalet da også indført nogle måtter, som børnene hver for sig blev bedt om at sidde på til samlingen. Det var sket i en forventning om, at de så ville være mindre tilbøjelige til rumstere rundt (og forstyrre, eller skubbe til, hinanden), samtidig med at de voksnes hyppige opfordringer til børnene om at sidde stille kunne blive færre. Og måtterne havde da også givet lidt mere ro og færre irettesættelser af enkeltbørn. De voksne kunne nu bedre minde hele børnegruppen om at blive siddende på måtterne. Men det var selvfølgelig ikke ensbetydende med, at alle børn ‘blev på måtten’ under hele samlingen. I Sagas øjne var struktur imidlertid ikke det eneste, der var brug for. På uddannelsen var Saga også blevet optaget af det decentrerede børneperspektiv (Munck, 2020). Det handler blandt om at forstå børns perspektiver – og dermed det, de er optaget af – i lyset af deres deltagelsesmuligheder i den specifikke situation og sammenhæng, som de befinder sig i. Men Saga kunne godt se dilemmaet (Pedersen, 2024, s. 101) … 

Karl afbryder sin talestrøm og finder et dilemmadiagram (Pedersen, 2024, s. 99) frem på sin computer:

 

 

Karl viser diagrammet på skærmen, mens han relaterer det til de to modsatrettede hensyn, som Saga oplevede, at både personalet og børnene ville have glæde af blev balanceret bedre i samlingen:

Det er sin sag at holde styr på en samling, hvor børnene bevæger sig rundt mellem hinanden og alle byder ind med det, de hver især er optagede af [Karl peger på bekymringen i nederste venstre hjørne af diagrammet]. Uden struktur går det ikke. Struktur er det ene hensyn i dilemmaet [Karl peger på værdien]. Men struktur kan også blive for meget af det gode, hvis den ender med at forhindre børnene i at komme med deres egne indspil [Karl peger på bekymringen i øverste højre hjørne]. Saga savnede netop også noget mere dynamik og improvisation i samlingen, der kunne give børnene mulighed for i højere grad at bruge deres krop og handle ud fra deres egne forudsætninger. Det er det andet hensyn i dilemmaet [Karl peger på skyggeværdien]. Og dette hensyn kan selvfølgelig også dyrkes i en grad, hvor det bliver for meget af det gode, idet samlingen kan ende med at blive kaotisk. Som Saga ser det, så står skyggeværdien netop i skyggen af værdien i den eksisterende praksis. Men skyggeværdien følger på en måde også værdien som en skygge, fordi de to hensyn i et dilemma i virkeligheden er komplementære; de udelukker og kompletterer hinanden. Hvad betyder det? Det betyder, at børn ikke kan tage initiativer i en samling, hvis der ikke er en struktur, der tydeliggør, hvordan de kan være med på forskellige måder. Men det betyder omvendt også, at strukturen ikke giver megen mening i en samling, hvis der ikke er børn, som engagerer sig og tager initiativer.

Karl gør et ophold, og ser rundt på de studerende. “Kan I se pointen, spørger han?”. En del studerende nikker. En studerende siger: “Men hvad skal man gøre ved det. Jeg har læst i teksten til i dag, at dilemmaer ikke kan løses på samme måde, som problemer kan. Det virker bare lidt håbløst.” Karl svarer:

Men det, at dilemmaer ikke kan løses, betyder ikke, at man behøver at ende med at blive handlingslammet. Dilemmaer kan i reglen håndteres mere eller mindre godt. Og bliver de helt uhåndterlige, må man arbejde på at forandre de betingelser, der er med til at få dilemmaer til at fryse til. Men det kræver jo, at man overhovedet kan få øje på dilemmaet. Det er her tankegangen i dilemmadiagrammet kan være en hjælp.

Karl vender nu tilbage til Sagas udviklingsinitiativ: 

Saga arbejdede netop på at forandre betingelserne for personalets håndtering af det dilemma, hun fokuserede på i samlingen. For bedre at kunne balancere de to hensyn i dilemmaet [Karl peger både på værdien og skyggeværdien i diagrammet], foreslog Saga indførelsen af en fast sansesang i samlingen. Sangen havde fem vers, der refererede til hver af de fem sanser, og den skulle sikre en fast struktur, som både børn og voksne kunne have glæde af. Samtidig fik Saga sammen med sin praktikvejleder den idé, at sangkufferten kunne suppleres med fem laminerede tegninger, der illustrerede de forskellige sanser. Hermed ville børnene på skift kunne ‘trække en sans’, der så skulle fungere som en slags tema for resten af samlingen. De voksne kunne så i højere grad – og gerne på forskellige måder – eksperimentere med at gøre noget, der appellerede til børnenes brug af enten deres føle-, lugte-, smags, høre- eller synssans. Med dette initiativ ville Saga både sikre børnenes medbestemmelse og åbne for en mere dynamisk og improviserende tilgang til samlingen fra personalets side – fordi ingen på forhånd kunne vide, hvilken sans, der ville ende med at blive temaet henimod slutningen af samlingen. 

At samarbejde om at udvikle pædagogisk praksis

Karl fortalte, at Sagas udviklingsinitiativ blev godt modtaget af personalet på stuen. Men det var alligevel mest Saga og hendes praktikvejleder, som endte med at eksperimentere med at aktivere børnenes brug af deres sanser henimod slutningen af samlingen.

Karl spurgte ud i lokalet, hvad de studerende på holdet mente om det? Flere studerende gav udtryk for, at det godt kunne opleves som grænseoverskridende at improvisere, når det var på andres initiativ. Andre mente, at personalet godt kunne have engageret sig noget mere og kommet med deres egne indspil. Karl pointerede, at involveringen af personalet under alle omstændigheder kan være sin sag. For det kræver, at den studerende og praktikvejlederen spørger ind til deres forskellige bekymringer og tager dem alvorligt i processen. Hermed får personalet også lettere ved at komme med forslag til justeringer, så udviklingsinitiativet ikke ender som den studerendes (og praktikvejlederens) projekt alene.

Karl fortalte også, at Saga – blandt andet på hans anbefaling – havde udarbejdet et antal situationsbeskrivelser (Pedersen, 2024, s. 115) allerede i de første uger af praktikken. Sagas fokus var her på typiske situationer, hvor noget kom helt på tværs af hendes forventninger (Pedersen, 2024, s. 70; Gadamer, 2004, s. 338). Godt nok vidste hun ikke på forhånd, om situationsbeskrivelserne skulle bruges som afsæt for et udviklingsinitiativ på et senere tidspunkt. Men hun havde på det første møde med sin praktikvejleder aftalt, at situationsbeskrivelserne under alle omstændigheder kunne bruges som afsæt for deres konversationer (Pedersen, 2024, s. 110) på kommende vejledningsmøder. Så spildt arbejde, var det ikke. Nogle af Sagas situationsbeskrivelser handlede om samlingen. Men der var også situationsbeskrivelser fra legepladsen, hvor Saga blev optaget af de børn, der cirklede rundt for sig selv uden rigtig at være i nogen varig kontakt med andre børn, og fra garderoben, hvor atmosfæren i forbindelse med diverse ‘overgange’ var overraskende rolig sammenlignet med, hvad Saga havde oplevet i tidligere praktikker. Først senere besluttede Saga sig for, at hendes udviklingsinitiativ i 3. praktik skulle handle om samlingen. Og da hun allerede havde situationsbeskrivelser, der dokumenterede, hvad der typisk skete under samlingen, kunne hun straks begynde at analysere dette materiale for – i samarbejde med sin vejleder og det øvrige personale – at lede efter endnu ikke virkeliggjorte muligheder for at udvikle samlingen til det bedre. 

Karl luftede nu hans egen største bekymring i forhold til udviklingskravet i 3. praktik:

Som underviser går min største bekymring på, at I kommer for sent i gang med at dokumentere situationer, som senere kan danne afsæt for jeres faglige analyser og udviklingstiltag. Det er jo alt andet lige sådan, at jo længere tid, I har til at dokumentere og justere på jeres udviklingstiltag, jo bedre. Men jeg ved godt, at I kan være fristede til at udskyde den begyndende dokumentation til det står mere klart, hvad jeres udviklingsinitiativ skal handle om. Problemet er bare, at I rent faktisk samtidig har brug for netop denne dokumentation for at kunne undersøge og finde frem til, hvad jeres udviklingsinitiativ eventuelt kunne handle om. På den måde er I fanget i den klemme, som Sokrates beskriver, når han siger: “Et menneske kan hverken lede efter noget han kender, eller noget han ikke kender, for han kan ikke lede efter det han kender (for det kender han jo, og så har han ikke brug for denne undersøgelse) eller efter det han ikke kender, for han ved jo ikke, hvad han skal lede efter” (Platon, 2011, s. 525). Og for at komme ud af denne klemme, kan I – som John Dewey (2005, s. 166) har foreslået – træde ind i “udforskningens eller tænkningens mellemrige”. I dette mellemrige findes der ingen sikker viden. Men der findes heller ikke kun tvivl. Her handler det om opmærksomt at udforske verden ved at tænke, føle og prøve sig frem – og at have tålmodighed til at begynde forfra igen og igen, indtil det lykkes at finde noget, der er værd at gå videre med … . 

Aya bryder ind på en vejrtrækning, mens hun frustreret slår ud med armene:

Jeg er nu alligevel vildt bekymret for, om jeg overhovedet får mulighed udvikle på noget som helst. Jeg har været på besøg i min praktikinstitution. Tøger – min praktikvejleder – var syg. Så det var Hanne – den pædagogiske leder – der tog imod mig. Hun var sød og imødekommende. Men hun havde også rigtig, rigtig travlt. Derfor blev det et meget kort intro-møde. Alt for kort. Jeg havde mange spørgsmål, som jeg ikke fik svar på. Jeg spurgte for eksempel til, hvordan tidligere studerende havde arbejdet med udvikling. Men Hanne foreslog, at jeg spurgte Tøger om den slags til den første vejledning. Og jeg aner ikke, hvornår det bliver. Og det var i øvrigt ikke kun Tøger, som var syg den dag, jeg besøgte institutionen. Da jeg kiggede ind på stuen, hvor jeg skal være, og hilste på personalet, så var det ét stort kaos, hvor flere af børnene græd og søgte trøst hos de tydeligvis alt for få voksne, der var til stede. 

Karl siger, at han godt kan forstå Ayas bekymring. Han spørger, om der andre studerende, der har lignende oplevelser. Og det er der. Karl spørger også, om der er nogen, som har et bud på, hvordan denne bekymring kan gøres til skamme. Aya siger: “Det handler nok om, at få det sagt. At give udtryk for sin bekymring. Og se, hvordan Tøger og de andre reagerer på det i institutionen.” Karl nikker og siger:

Ja, i et samarbejde, er det afgørende, at parterne gensidigt tager ansvar for hinandens bekymringer. Så måske skal du også spørge Tøger, om hvad der i særlig grad bekymrer ham i forhold til praksisudviklingskravet i din 3. praktik. Og så må du meget gerne skrive en mail til mig, hvis du ikke får mere ro på, når du har talt med Tøger. Det gælder også I andre, som har lignende bekymringer. Så meget haster det med udvikling af praksis heller ikke. Men jeg vil holde fast i, at det under alle omstændigheder kan være godt at få noget ned på skrift om noget af det, der i særlig grad kommer på tværs af jeres forventninger i de første uger af praktikken. 

Til sidst får studiegrupperne igen mulighed for justere deres arbejdsdefinitioner. Ayas grupper skriver nu:

Pædagogisk praksisudvikling er, når man opmærksomt beskriver samspillet i en særlig dilemmafyldt pædagogisk situation og i samarbejde med andre involverede prøver sig frem med sagligt og fagligt begrundede ændringer eller tiltag, der gør det muligt at håndtere det mest påtrængende dilemma på måder, der både kommer alle børn til gode og tager hensyn til børneperspektivet.


At bidrage til udvikling af pædagogisk praksis i praktikinstitutionen

Senere på en af studiedagene på professionshøjskolen, fortæller Aya, at hun har fået et godt samarbejde med Tøger og resten af personalet på stuen. Allerede i de første par uger af praktikken blev hun opmærksom på en bestemt type hektisk situation, hvor der i reglen endte med at opstå en del konflikter. Faktisk var det netop den situation, som hun var blevet noget bekymret over allerede i forbindelse med hendes første besøg i praktikken. Aya havde derfor tidligt besluttet sig for at udarbejde et antal situationsbeskrivelser for at indfange samspillet mellem børn og mellem børn og voksne i situationen. Tøger havde sikret, at hun fik tid til at gå fra og skrive situationerne ned efter hukommelsen.

Her er et eksempel på en af Ayas situationsbeskrivelser:

Klokken er lidt over 11 i vuggestuegruppen, hvor børn og voksne så småt ved at være færdige med frokosten. En pædagogmedhjælper er gået ind for at gøre soverummet klar, en pædagog er i gang med at skifte ble på en af de helt små, mens en anden pædagog hjælper de færdige børn med at rydde deres service op. Pædagogen på badeværelset kalder de første børn, som har ryddet op, ind, så de kan gøres klar til at sove, og lukker så døren for at give ro. Inde på stuen er flere af børnene blevet færdige med at rydde op, og skal nu vente på deres tur. Pædagogen på stuen siger: ”Så kan I lige gå over og sætte jer foran døren.” Tre børn sætter sig foran døren. Ca. 2 minutter senere begynder de alle tre at lege en løbeleg mellem bordene. Pædagogen på stuen hæver stemmen: ”Ej, stop så med at løbe sådan rundt! Sæt jer ned og vent!” Pædagogen på badeværelset stikker hovedet ud og siger henvendt til to af børnene: ”Kommer I ud til mig?” Og pædagogen tilføjer henvendt til det tredje barn: “Kom nu hen og sæt dig foran døren.” Barnet siger: ”Jamen, det vil jeg ikke!!” Barnet løber hen til to andre børn, som ikke er helt færdige med at rydde op. De tre børn begynder også at løbe rundt og støder ind i et fjerde barn, som begynder at græde. Og sådan fortsætter det, indtil alle børnene er puttede. 

Aya delte efterfølgende situationsbeskrivelsen med Tøger til en vejledning. De lagde mærke til forskellige ting. Tøger sagde, at børnene forståeligt nok havde svært ved at leve op til forventningen om at skulle sidde stille og vente ved badeværelsesdøren. Aya sagde, at det fra et voksenperspektiv, ser ud til, at børnene bliver urolige og derfor begynder at bevæge sig rundt på stuen i søgen efter et tidsfordriv – men at det set fra børneperspektiv jo sådan set giver rigtig god mening, at børnene begynder at lege med hinanden, fremfor at sætte sig og vente. Børnene bruger de deltagelsesmuligheder, som de har. Aya kunne dog godt tænke sig at udvikle på praksis ved give børnene noget at lave i ventetiden, som er mindre forstyrrende og larmende. “Måske kunne vi udvikle et ventearrangement af en slags,” sagde Aya. “Men så er det jo vigtigt, at børnene også kan gøre noget på deres egne præmisser, mens de venter,” tilføjede Tøger. “Ja, det er dilemmaet,” sagde Aya. Og hun fortsatte: “Måske kan jeg bruge det dilemmadiagram, som Karl præsenterede på første studiedag”. 

Til det næste vejledningsmøde med Tøger, havde Aya (med støtte fra Karl) brugt et dilemmadiagram (Pedersen, 2024, s. 99) til at opspore det dilemma, som personalet gerne skulle få lettere ved at håndtere i og med den udvikling af praksis, som Aya ville sætte i gang:

 

 

Aya og Tøger aftalte at tage situationsbeskrivelsen og dilemmaet op på det kommende stuemøde. I mellemtiden havde Aya fået den idé, at de kunne forsøge sig med at indrette et lille venteområde på stuen med ‘venteskamler’ og en bunke bøger i midten. Hun fremlagde situationsbeskrivelsen, dilemmaet og idéen med venteskamlerne på stuemødet. Tøger var den eneste, som bakkede aktivt op om idéen. De øvrige deltagere var ikke afvisende, men sagde ikke så meget.

Aya kom måske til at tænke på Karls fortælling om Saga ved praktikforberedelsen. I hvert fald sagde hun: “Jeg vil faktisk rigtig gerne vide noget mere om, hvad I især bliver bekymrede over, når I læser situationsbeskrivelsen – og selvfølgelig også i forhold til min idé med venteskamlerne”. En pædagogmedhjælper sagde: “Det er faktisk tit, at situationen efter frokost bliver ret kaotisk. Men jeg kan huske, at en tidligere studerende har prøvet at sætte noget i gang blandt de ventende børn, uden det i længden gav mere ro. Faktisk tværtimod.” En pædagog sagde: “I virkeligheden er det mest bekymrende, at vi har brug for at være en mere på stuen, der kan tage sig af de børn, som venter.” Tøger tilføjede: “Min bekymring er nok, at børnene vil finde på alt mulig andet at bruge skamlerne til.” Pædagogmedhjælperen brød ind: “Men måske kunne nogle portrætbilleder hjælpe børnene med at finde deres egen skammel”. Aya greb straks idéen: “Ja, hvert barn – undtagen de helt små kravlebørn – kunne få deres egen lille skammel med deres portrætbillede på.” Og hun fortsatte: “Børnene kunne så efter frokost gå over i ‘venteområdet’ og finde deres skammel og en bog, som de kunne kigge i, indtil det blev deres tur på badeværelset – og skulle de bruge skamlerne til noget andet, når de har fundet deres egen, så er der jo allerede gået noget tid, hvor de ikke oplever at befinde sig i en venteposition.”

Aya var ret glad for idéen med portrætbillederne. Den lå godt i forlængelse af noget undervisning på en af studiedagene, hvor der havde været fokus på betydningen af at balancere hensynene til deltagelse og tingsliggørelse (Wenger, 2004, s. 81; Pedersen, 2014) i både pædagogiske situationer og i praksisudvikling. Mangel på tingsliggørelse (for eksempel tydelighed, fokus eller struktur) i en samling, vil for eksempel gøre det uklart for børnene, hvad de forventes at deltage i – og hermed kan der udvikle sig et hav af små samspil og fællesskaber, der kan ende med at få det større fællesskab, som samlingen udgør, til at gå i opløsning. Men overdrives tingsliggørelsen, mister børnene omvendt lysten til overhovedet at tage del i det, der foregår, fordi der ikke åbnes for en tilstrækkelig fleksibilitet i forhold til, hvad det i særlig grad viser sig at give mening for dem. Deres lyst til at engagere sig i det, der sker, fordufter. Som Aya så det, så ville portrætbillederne på skamlerne måske kunne bidrage til at tydeliggøre forventningen om, at børnene skulle finde frem til og sætte sig på en bestemt skammel – uden det af den grund forhindrede dem i at bruge skamlerne til noget, der gav mening for dem (i samspil med hinanden). Og der ville sikkert også være børn, som kunne se en mening i at sætte sig med en bog og kigge i den alene eller sammen med andre. Deltagelsesmulighederne blev på denne måde mere forskelligartede.

Den første dag, hvor venteskamlerne skulle tages i brug, fortalte Aya under frokosten børnene, hvad der skulle ske. Hun lagde vægt på, at det var venteskamler, og at de hver især havde deres egen. Hun gik så rundt og viste børnene deres portrætbilleder på skamlerne. Aya var opmærksom på, at børnene selvfølgelig skulle vænne sig til den nye del af rutinen i starten. Og der var da også stadig en del uro blandt børnene. Men de fandt hurtigt ud af, at selvom de ikke gad eller kunne sidde stille, så kunne de stadig bevæge sig rundt i området, hvor skamlerne var placeret, uden der opstod det, som Aya senere i sin praktikopgave beskrev som “et negativt samspil med en afmægtig pædagog”. Skamlerne blev i begyndelsen placeret, hvor der lige var et frit område, og altså ikke altid lige foran døren til badeværelset. Dette gjorde, at børnene havde svært ved at lade skamlerne stå; de rykkede rundt på dem, og de blev hurtig spredt over hele stuen. Deres arousalniveau (Aya var blevet introduceret til dette begreb ved et foredrag i sin 2. praktik (Elvén, 2018; Brandstrup, 2020)) blev altså ikke reguleret, da skamlerne i for høj grad blev en del af deres uro fremfor af deres ro. I dagene op til påskeferien var der en pædagogisk dag, hvor hele stuen skulle indrettes på ny. Og det gav Aya og det øvrige personale på stuen mulighed for at justere på udviklingstiltaget. Aya skriver I sin praktikopgave:

På den pædagogiske dag blev det aftalt at lave et læsehjørne med venteskamler, der blev afgrænset ved hjælp af en blå måtte ved badeværelsesdøren. Der blev også sat boghylder op. Det pædagogiske tilsyn havde forinden anbefalet, at stuen kom til at indeholde lege- og læringsmiljøer, hvor blandt andet legetøj skulle være direkte tilgængeligt for børnene. På den måde kom læsehjørnet til at fungere som venteområde, der blev tydeligt for børnene, og hvor de selv kunne vælge, hvilke bøger de ville kigge i, eller hvad de ellers ville lave i zonen, mens de ventede på deres tur. Den visuelle tydeliggørelse ved hjælp af skamlerne gjorde, at børnene nu nemmere kunne tage del i noget og samtidig regulere deres aktivitetsniveau. Selvom de ikke nødvendigvis sad stille og kiggede i en bog, så indstillede dig sig på at have et lavere aktivitetsniveau i venteområdet, så de også viste hensyn over for de andre – og ikke mindst de mindre – børn. Som det fremgår af den følgende situationsbeskrivelse, så opstår der ikke længere de samme slags konflikter i samspillet mellem børn og voksne. Den voksne på stuen kan rydde op, og den voksne på badeværelset kan skifte børn, og samtidig har de også overskud til positivt at benævne (og lede) det, børnene har gang i, i venteområdet:

Klokken er lidt over 11 i vuggestuegruppen, hvor børn og voksne så småt ved at være færdige med frokosten. En pædagogmedhjælper er gået ind for at gøre soverummet klar, en pædagog er i gang med at sætte venteskamlerne frem, mens en anden pædagog hjælper børnene med at rydde op. Pædagogen med venteskamlerne siger til tre af de større børn, der er færdige med at rydde op: ”Så kan I gå over og finde jeres skammel og sidde lidt med en bog.” Børnene bevæger sig hen til venteskamlerne. Pædagogen, der satte skamlerne frem, starter nu med at skifte ble på de yngste børn på badeværelset. Imens sidder de større børn på skamlerne og læser, eller kravler lidt op og ned på skamlerne. De børn, som kravler op og ned på skamlerne, har lavet en leg ud af at ”gå på line” hen over skamlerne. De griner, mens de snubler rundt. To af børnene sidder og kigger i en sangbog og synger de sange, de kender. Pædagogen, der i gang med at hjælpe børn med at rydde op, benævner løbene for børnene ved venteskamlerne, hvad de laver og griner sammen med dem, der fjoller. Pædagogen på badeværelset stikker hovedet ud ad døren og kalder på to af børnene, og samtidig siger hun til et tredje barn: “Er det en god bog, du har fundet?” Barnet nikker og bladrer videre i billedbogen. 

Med denne nye situationsbeskrivelse, kan man vel godt sige, at det lykkes personalet at håndtere dilemmaet (jf. diagrammet ovenfor) på en mere pædagogisk forsvarlig måde, end det var tilfældet i den første situationsbeskrivelse, som Aya udarbejdede? Aya har hermed på et fagligt grundlag formået at udfordre, afsøge alternative muligheder i og bidraget til at udvikle pædagogisk praksis til det bedre.


At tage hinandens bekymringer alvorligt i udvikling af pædagogisk praksis

Til praktikprøven, fortæller Aya om den praksisudvikling, som hun har bidraget til, og det samarbejde, som har gjort den mulig. Hun fortæller blandt andet, at hendes største bekymring i forhold til praksisudviklingskravet i 3. praktik oprindeligt gik på, om personalet overhovedet ville vise interesse og engagere sig i at udvikle praksis i en ellers ret presset hverdag. Tøger, der også er til stede ved praktikprøven, siger:  

Ja, dér var du godt nok meget bekymret. Også fordi du jo er ret ambitiøs. Og i det daglige tænker de andre på stuen jo ikke så meget på, at du er under uddannelse og blandt andet skal bidrage til at udvikle praksis. Hvordan fik du dem egentlig i tale i forhold til dit udviklingstiltag?

Aya svarer:

Øh … jeg synes nu, at du var god til at minde de andre på stuen om, at jeg var i praktik og som studerende skulle have mulighed for at dokumentere, udfordre og bidrage til at udvikle praksis. På den anden side var personaleressourcerne jo tit ret begrænsede. Og samtidig var der tilsynsbesøg, der også krævede sit af personalet. Så det er jo ikke svært at sætte sig ind i, at hensyn til både arbejdsmiljø og til børnene må vægtes højere end den studerendes arbejde med at udvikle praksis. Så derfor var det godt, jeg fik delt min bekymring med dig og de andre på stuen. 

Karl siger henvendt til Tøger:

Ja, en praktikvejleders bekymring i forhold til praksisudviklingskravet i 3. praktik kan jo også være, om den studerendes udviklingsinitiativ skaber modstand og konflikter blandt det øvrige personale. De har jo ikke det samme ansvar for den studerendes praktik, som du har som vejleder. 

Karl ser igen på Aya, og spørger hende, hvilke råd hun vil give en studerende, som skal i gang med 3. praktik, i forhold til lige netop den bekymring. Og Aya svarer:

Som studerende kan du godt selv gøre noget. For eksempel kan du forsøge at tage afsæt i noget, som personalegruppen allerede er optaget af. Eller du kan tage afsæt en presset arbejdssituation, som alle har en interesse i at få gjort noget ved. Det var det, jeg gjorde. Men du er selvfølgelig også afhængig af, at din praktikvejleder og det øvrige personale, viser interesse for at bidrage. Du er også afhængig af, hvordan børnene tager imod dit initiativ. Du må først lære dem at kende og hele tiden være opmærksom på, hvad de er optagede af, hvordan de har det og udvikler sig – og hvad der bekymrer dem. Og så er du jo også afhængig af din praktikansvarlige undervisers og dine medstuderendes input til, hvordan du kan forstå og håndtere kravet om at skulle bidrage til udvikling af pædagogisk praksis. I min studiegruppe udviklede vi en fælles forståelse af praksisudvikling og nogle refleksionsspørgsmål, som vi begrundede med afsæt i forskellige faglige tekster i vores praktikopgaver. 

Karl spørger: “Hvilke faglige tekster og begreber er du særligt inspireret af i den måde at forstå praksisudvikling på?” Aya svarer:

I min opgave har jeg jo både redegjort for det, Signe Hvid Thingstrup kalder ‘hverdagsudvikling’ og det, Peter Møller Pedersen kalder ‘udviklingsarbejde’ (Thingstrup i Aabro & Top-Nørgaard, 2022; Pedersen i Pedersen & Foged, 2010). Min udviklingsforståelse placerer sig et sted mellem de to, fordi jeg jo først og fremmest har brugt dilemmadiagrammet og den måde at forstå udvikling på, der ligger i at tænke i og opspore dilemmaer. 

“Hvad er så forskellen på ‘hverdagsudvikling’ og ‘udviklingsarbejde’, sådan som du forstår de to tilgange?”, spørger den censor, som også er til stede ved prøven. Aya svarer:

Nogle gange sker udvikling af pædagogisk praksis upåagtet som en del af hverdagslivet i form af initiativer, der improviseres, udvikles og justeres i en pendulbevægelse mellem det praktiske og konkrete på den ene side og de pædagogiske visioner og det principielle på den anden side (Thingstrup i Aabro & Top-Nørgaard, 2022, s. 442-444). Andre gange er der tale om egentlige udviklingsprojekter, hvor processen involverer hele personalegruppen (og tit også eksterne konsulenter) – og hvor ledelsen sikrer, at projektet gribes målrettet og systematisk an og dokumenteres (Pedersen i Pedersen & Foged, 2010, s. 14-17). Og den form for pædagogisk praksisudvikling, som jeg har bidraget til, placerer sig et sted mellem den upåagtede hverdagsudvikling og et egentligt udviklingsprojekt.

Aya lægger to situationsbeskrivelser og et dilemmadiagram på eksamensbordet. En beskrivelse af, hvordan situation så ud før udviklingstiltaget – og en opsporing af et dilemma i denne situation. Og en beskrivelse af, hvordan situationen så ud hen mod slutningen af praktikken. Hun siger:

Vi har jo foretaget små situationsbestemte justeringer af praksis, idet vi løbende har håndteret dilemmaet på nye måder. Det kan man godt se som en slags ‘hverdagsudvikling’. Men udviklingstiltaget blev også en del af en pædagogisk dag i hele institutionen, hvor stuerne – efter et tilsynsbesøg – skulle indrettes på nye måder. Det kan man se i lyset af begrebet om ‘udviklingsarbejde’. Selvom det ikke lever op til alle de kriterier, som Peter Møller Pedersen stiller op. Men det var nok det systematiske arbejde med situationsbeskrivelser, dilemmadiagrammet og pædagogikkens firklang, som jeg synes var mest frugtbar. Og det er jo på en måde, hverken ‘hverdagsudvikling’ eller ‘udviklingsarbejde’. I undervisningen kaldte Karl det for ‘pædagogisk praksisudvikling’. 

Karl siger:

Ja, i et uddannelsesforløb skal der jo arbejdes systematisk med praksisudvikling på et sagligt og fagligt grundlag. Pædagogisk praksisudvikling har nok situationer, bekymringer og dilemmaer i hverdagslivet som omdrejningspunkt, men samtidig er den systematisk, idet situationsbeskrivelser gøres til genstand for saglig refleksion og faglig analyse ud fra det, de involverede oplever som vigtige pædagogiske grundhensyn. Vil du sige lidt om disse pædagogiske grundhensyn og relatere dem til din sidste situationsbeskrivelse?

Aya svarer:

Pædagogisk set, har vi jo både været optaget af, hvad der giver mening for det enkelte barn, og det at børnene får mulighed for at foretage sig noget meningsfuldt sammen, mens de befinder sig i venteposition foran badeværelsesdøren [Aya peger på én af situationsbeskrivelserne]. Det er jo hensynene til personskabet og fællesskabet, hvis vi tænker i pædagogikkens firklang (Pedersen, 2024, kapitel 1) [Aya finder figuren frem i sin opgave og peger på de to grundhensyn]. Og det er jo et af pædagogikkens grunddilemmaer. Men med ventearrangementet tager vi jo også teten, idet vi vil noget nyt (sammen) med børnene. Og det gør vi på en måde, hvor vi samtidig interesserer os for børnenes ve og vel i processen. Det peger på de to andre pædagogiske grundhensyn i pædagogikkens firklang: førerskabet og protektorskabet (ibid.). Og det er et andet af pædagogikkens grunddilemmaer.

Karl spørger til sidst: “Hvad tager du med dig fra denne praktik, som du helt sikkert vil trække på i dit kommende arbejde som pædagog?” Aya svarer:

Dilemmaer er et vilkår i pædagogisk arbejde. I denne praktik er jeg blevet meget bedre til at samarbejde med andre om at håndtere vanskelige pædagogiske dilemmaer. Det kræver, at man deler dilemmaerne. Tager ansvar for hinandens bekymringer. Og det var det, der skete på min stue i forhold til kravet om at skulle udvikle praksis. Jeg er er blevet en bedre samarbejdspartner i denne praktik. Og det tager jeg med mig. Faktisk er jeg allerede blevet tilbudt arbejde i praktikinstitutionen.

“Ja,” siger Tøger, og smiler bredt – det er vel i virkeligheden den bedste anbefaling, en studerende kan få i en praktik?” Karl nikker og smiler, mens han siger: “Tak, Aya. Vi kalder dig ind om lidt, når vi har voteret.”


At tage hensyn til forskellige positioner i udvikling af pædagogisk praksis

Aya har fat i noget vigtigt, når det gælder samarbejdets betydning i forhold til udvikling af praksis. Skærer vi ind til benet, så er hemmeligheden bag et vellykket samarbejde – også når det gælder pædagogisk praksisudvikling – parternes gensidige ansvarstagen for hinandens bekymringer (Pedersen, 2024, s. 229Pedersen, 2023, s. 35).

Praksisudvikling kan kun lykkes, hvis de involverede og berørte samarbejder om at søge at gøre de mest presserende bekymringer, der løbende opstår, til skamme. Men selvom deltagerne er gensidigt afhængige af hinanden, så er de også forskellige og indtager forskellige positioner i forhold til hinanden og i forhold til udviklingen af praksis. Derfor oplever de heller ikke nødvendigvis de samme bekymringer (som mest presserende). Det gør samarbejdet mellem dem til en kompleks affære, hvor de løbende må dele bekymringer og dilemmaer med hinanden. Og det lykkedes efter alt at dømme for Aya og hendes samarbejdspartnere.

Karl tager Ayas bekymring alvorligt ved at nedtone, konkretisere og tydeliggøre kravet om praksisudvikling. Og ved at tilbyde sin støtte, i tilfælde af at Aya ikke skulle møde en tilstrækkelig forståelse hos sin praktikvejleder. Aya forsøger for eksempel at gøre Karls mest presserende bekymring til skamme ved tidligt i praktikken at begynde at nedskrive situationsbeskrivelser og forholde sig til dem ud fra forskellige faglige tilgange. Mange professionshøjskolelæreres bekymringer i relation til kravet om praksisudvikling går på, om de studerende kommer for sent i gang med at indsamle dokumentation og gøre denne dokumentation til genstand for egentlige faglige analyser. For praksis skal jo netop udfordres og udvikles på et fagligt grundlag. Som Karl gjorde opmærksom på ved praktikforberedelsen, befinder de studerende sig i typisk i det dilemma, at de i den første del af praktikken endnu ikke kan vide, hvad deres udviklingsinitiativ skal handle om, samtidig med at de alligevel er nødt til at begynde med at nedfælde tankevækkende situationer på skrift. For måske er der nogle af dem, der i bagspejlet eventuelt kunne danne afsæt for et udviklingsinitiativ. Og da de studerende – ikke mindst i den første del af praktikken – har nok at gøre med at afkode, hvordan de forventes at bidrage til det praktiske arbejde, ender de tit med at komme (for) sent i gang. Det harmoner dårligt med, at mange undervisere har erfaret, at den studerendes position som nytilkommen giver helt særlige muligheder for at undre sig over ting, som den studerende senere – helt på linje med andre i personalegruppen – vil opfatte som selvfølgelige. Og denne undren kan netop være guld værd som afsæt, når den studerende skal tage initiativ til at udvikle praksis. Tidspresset, som opstår senere i praktikken, kan også gøre det endnu sværere for studerende at få det nødvendige overskud til også at fordybe sig i teoretiske tekster om både praksisudvikling og pædagogik. Noget der i forvejen kan være en udfordring i en lønnet praktik.

Personalet på Ayas stue synes dog at tage ansvar for det, der for dem, er endnu en pædagogstuderendes bekymringer vedrørende det at skulle bidrage til udvikling af praksis (der kommer jo typisk en ny studerende hvert halve år). For mange ansatte i en pædagogisk institution er pædagogstuderende først og fremmest nye kollegaer, der indgår i normeringen, og som de forventer tager fra i forhold til det pædagogiske arbejde. Deres grundbekymring i forhold til praksisudviklingskravet i 3. praktik kan gå på, at de studerende bliver mere optaget af ‘udvikling’ end af det praktiske arbejde med at varetage børnenes tarv i institutionen. Det, at der er tale om studerende under uddannelse, kommer let glide ud af deres opmærksomhedsfelt. Det er den slags bekymringer hos det øvrige personale, som Aya har måttet tage ansvar for at gøre til skamme. Aya er indgået i normeringen. Hun har passet sit arbejde. Og samtidig har hun forsøgt at tilpasse sit udviklingsinitiativ, så det også kunne bidrage til at gøre nogle af personalets mest presserende bekymringer til skamme. For eksempel ved at vælge at fokusere på en arbejdssituation, som de fleste oplever som presset og som tit spidser til og bliver konfliktfyldt. For netop i den slags situationer, er det både i personalets og børnenes interesse at finde alternative måder at gøre tingene på.

Pædagogstuderendes grundbekymring er så omvendt, at det øvrige personale finder deres udviklingsinitiativer uinteressante eller måske ligefrem forstyrrende eller irriterende. Hvis man – som Aya – er studerende på pædagoguddannelsens dagtilbudsspecialisering er kravet som tidligere nævnt, at man “på et fagligt grundlag [skal] kunne udfordre eksisterende praksis, afsøge og vurdere alternative muligheder og bidrage til udvikling af pædagogisk praksis” (Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2017, bilag 2). At bidrage lyder jo sådan set meget betryggende. Men hvis man som studerende samtidig forventes at tage initiativet til en udvikling af praksis – og den forventning mødes de fleste studerende med – så bliver det at bidrage til et krav om, at man skal tage et initiativ, hvor man skal involvere, inspirere og engagere både praktikvejlederen og det øvrige berørte personale i udviklingsprocessen. Lægger man ører til tidligere pædagogstuderendes beretninger fra deres 3. praktikperiode, vil mange af dem kunne skrive under på, at det kan være sin sag at skulle sætte en udviklingsdagsorden som studerende og nytilkommen på en pædagogisk arbejdsplads. En del studerende har oplevet, at de (sammen med deres vejleder) kom til at stå relativt alene med kravet om praksisudvikling. Og meget ambitiøse studerende kan berette om, hvordan de løbende har måttet nedjustere deres ambitioner, fordi engagementet blandt ellers venlige og imødekommende kollegaer alligevel i længden viste sig at være begrænset. Personalet kan her tage ansvar for at gøre den studerendes bekymring til skamme ved at forholde sig velvilligt og nysgerrigt og involvere sig aktivt i processen. 

Mange praktikvejledere vil af disse grunde også kunne skrive under på, at det kan være sin sag at agere en slags mellemmand mellem kolleger og den ene – mere eller mindre ambitiøse – studerende efter den anden, som er blevet pålagt at udfordre og udvikle den eksisterende praksis. På den ene side kan praktikvejlederen ikke se bort fra den uddannelsesmæssige relevans af, at studerende får mulighed for at udfordre og udvikle praksis. På den anden side er personaleressourcerne tit begrænsede, og det pædagogiske personale er i reglen også underlagt mange andre interne og eksterne udviklingskrav. Hverdagen i danske daginstitutioner kræver hele tiden hårde prioriteringer. Og her står ikke mindst hensyn til både arbejdsmiljø og til børnenes tarv højere end udviklingskrav i en uddannelsesbekendtgørelse.

En praktikvejleders grundbekymring i forhold til udviklingskravet i 3. praktik kan altså typisk være, om den studerendes udviklingsinitiativ skaber modstand og konflikter blandt det øvrige personale – der jo ikke har det samme ansvar for den studerendes praktik, som vejlederen har – hvorved arbejdsmiljøet kan forværres (yderligere), med de konsekvenser det kan have for kvaliteten af det pædagogiske arbejde. Praktikvejledere kan selv gøre noget for at gøre denne bekymring til skamme. Det kan ske ved at vejlederen arbejder for at gøre delingen af presserende bekymringer til en grundværdi i det kollegiale samarbejde. For hermed vil praktikvejlederens og den studerendes bekymringer bedre kunne vinde en vis genklang bredere i personalegruppen. Men det er klart, at praktikvejlederen her kan blive afhængig af ledelsens opbakning, hvis en sådan kollegial samarbejdskultur har svære vilkår. Ligesom praktikvejlederen selvfølgelig er afhængig af, at studerende har øje for de bekymringer, der presser på i personalegruppen. 


Hvad er pædagogisk praksisudvikling?

Når vi taler om at udvikle pædagogisk praksis, underforstår vi, at der helst skal ske en forandring til det bedre, og at denne forandring skal kunne begrundes pædagogisk. Men det betyder ikke, at vi på forhånd ved, hvad ‘det bedre’ nærmere bestemt er. Det bliver – som både Benjamin, Saga og Aya måtte erkende – først tydeligere, i takt med at udviklingsprocessen skrider frem. Og i princippet vil ‘det bedre’ altid være afhængig af den måde situationen – og selvfølgelig også betingelserne eller vilkårene i bredere forstand – udvikler sig på fremover. En pædagog mere på Ayas stue ville for eksempel gøre en betydelig forskel og sandsynligvis kræve helt nye udviklingsinitiativer, hvis det skal lykkes at bruge det ekstra hoved og de ekstra hænder pædagogisk forsvarligt.

Det Karl ovenfor – med John Dewey – kaldte udforskningens eller tænkningens mellemrige er altså nok så afgørende i praksisudviklingsprocesser. Og det samme er kvaliteten af den opmærksomhed, der løbende rettes mod situationer i praksis, og som Karl begrundede med henvisning Iris Murdochs filosofi. Da Aya først rettede en retfærdig (upersonlig) opmærksomhed mod overgangssituationen efter frokost, var hendes første indskydelse nok noget i retning af: “Som det er nu/går det ikke længere” (strofen findes i et digt af Ivan Malinowski (1983, s.92), som Birger Steen Nielsen (2024, s. 68 og s. 459) har været så venlig at minde om). Måske kan man sige, at Ayas opmærksomhed informerede eller gav retning til hendes efterfølgende tanker, handlinger og arbejde i forbindelse med hendes udviklingsinitiativ. Og det sker før, hun overhovedet begynder at tænke i (målrettet at skabe betingelser for) at håndtere de mest påtrængende dilemmaer i situationen bedre. For når “valgets øjeblik er inde,” som Iris Murdoch tankevækkende nok bemærker, så “har opmærksomhedens kvalitet sandsynligvis afgjort handlingens væsen” (Murdoch, 2022, s. 96). Opmærksomheden og den grundlæggende bekymring (som det er nu, går det ikke længere), der udspringer af denne opmærksomhed, skaber en håbefuld bevægelse udad, der giver kraft til Ayas søgen efter endnu ikke virkeliggjorte muligheder for at udvikle praksis til det bedre (Pedersen, 2018). Muligheder, som i takt med at de søges virkeliggjort, forhåbentligt vil kunne bidrage til at gøre denne bekymring til skamme. Og lykkes det, vil det vise sig ved, at Aya og det øvrige personale på et tidspunkt kan sige: “Som det er nu, går det bedre”.

Det, at det ikke går længere, viser sig, ved at den eksisterende praksis i særlig grad er bekymringsvækkende og dilemmafyldt på en måde, hvor der er tydelige tegn på, at det er blevet svært for personalet at holde den pædagogiske fane højt. Det, der sker, er altså på en eller anden måde og i en eller anden grad upædagogisk. Hvad det imidlertid vil sige at holde den pædagogiske fane højt, er dog ikke givet. Det kan og skal der altid være flere bud på. Det kalder på teoretiske refleksioner over, hvad det i det hele tage vil sige at handle pædagogisk, og hvorfor noget er vigtigere at vægte end noget andet i den forbindelse.

Aya forstår eksempelvis ‘det pædagogiske’ i lyset af de fire pædagogiske grundhensyn i pædagogikkens firklang (Pedersen, 2024, s. 42 – jf. figuren ovenfor). Uroen på stuen kalder som tidligere nævnt på mere struktur (det vil sige en vægtning af hensyn til både ‘førerskabet’ og ‘fællesskabet’), uden det i Ayas øjne alene kan være svaret. Ventepositionen foran badeværelsesdøren giver ikke megen mening set ud fra et børneperspektiv (hensynet til ‘personskabet’). Børnene begynder på løbelege, der giver mindre mening set fra et voksenperspektiv. De voksne ser uro. Et barn ser muligheden for at sætte gang i en løbeleg, som et par andre børn er med på. Og denne leg får utilsigtet negative konsekvenser for andre børn (og voksne), som ikke er en del af legen (og det begrunder en vægtning af hensynet til ‘protektorskabet’, der handler om at tage vare på børnenes ve og vel). Indførelsen af skamlerne bidrager ikke i første omgang til mere ro på stuen. Børnene bruger skamlerne anderledes end forventet. Praksis må derfor videreudvikles på måder, der både fremmer en mere rolig atmosfære på stuen og samtidig giver dem mulighed for hver for sig og sammen at handle på egne præmisser. Det er netop det pædagogiske dilemma, som Aya har opsporet, og som hun deler med personalet på stuen. Det handler om at søge at gøre bekymringen over det, der ikke går længere, til skamme ved at vægte hensyn, der hidtil er blevet overset, og balancere disse hensyn med andre vigtige hensyn i den løbende håndtering af dilemmaer i praksis. Men parallelt hermed, handler det selvfølgelig også om at arbejde på at skabe de optimale betingelser for, at denne bevægelse kan fremmes. Aya udfører også et målrettet arbejde med at skabe betingelser, der gør en forbedring af praksis mulig (jf. hendes arbejde med at skabe og eksperimentere med hele ventearrangementet med dets skamler, billeder, billedbøger, reoler og så videre). 

I Ayas praktikforløb sker pædagogisk praksisudvikling altså i et samarbejde, hvor de involverede retter opmærksomheden mod det, der sker i samspillet i en bestemt type bekymringsvækkende situation, og hvor de – i lyset af teoretiske refleksioner over, hvad det vil sige at handle pædagogisk – begynder (at skabe mere optimale betingelser for) at håndtere de mest påtrængende dilemmaer i situationen bedre. 

Det betyder, at praksisudvikling kræver (Pedersen, 2024, s. 212):

    • Opmærksomhed – for hermed løbende at kunne se og beskrive det specifikke samspil i situationer i praksis på en retfærdig (upersonlig) måde. Aya udviser en sådan opmærksomhed, når hun ser, hvad der sker, eller prøver at genkalde sig, hvad der faktisk er sket, og udformer situationsbeskrivelser, som hun deler med det øvrige personale.
    • Teoretisk refleksion – for løbende at lade sig inspirere af og udvikle fagligt begrundede forståelser og forklaringer, som enten kan gå på, hvad det vil sige at handle pædagogisk, eller på hvorfor noget er vigtigere at vægte end noget andet i pædagogiske situationer. Aya trækker på en række teoretiske forståelser og forklaringer, idet hun for eksempel lader sig inspirere af pædagogikkens firklang, dilemmatilgangen, hverdagsudvikling vs. udviklingsarbejde, tingsliggørelse vs. deltagelse, Low Arousal og så videre. 
    • Arbejde – for hermed løbende at kunne skabe betingelser for udvikling af praksis. Aya udfører eksempelvis arbejde, når hun planlægger at indrette ventehjørnet med venteskamler og tage portrætbilleder for at sætte dem på skamlerne for dernæst at bruge bestemte midler (måtte, skamler, kamera, portrætbilleder og lim) for at nå i mål med det, hun har sat sig for.
    • Handling – for løbende at balancere mere eller mindre modsatrettede, situationsspecifikke hensyn (dilemmaer) på nye, dømmekraftige måder – så ingen udsættes for uretfærdigheder. Pædagogen i Ayas sidste situationsbeskrivelse balancerer for eksempel modsatrettede hensyn, når hun hjælper nogle børn med at rydde op, samtidig med at hun benævner, hvad andre børn ved venteskamlerne laver og griner sammen med dem, der fjoller. 

Disse fire aspekter fletter sig ind i hinanden gennem hele praksisudviklingsprocessen. Og ingen af dem kan i mine øjne undværes. Som vi så i casebeskrivelsen er lejlighedsvis filosoferen, udforskning af bestemte årsagssammenhænge og målrettet frembringelse eller tilvirkning af ting og sager bestemt ikke uden betydning i forbindelse med praksisudvikling – men det er og bliver hensyn blandt andre hensyn i en pædagogisk praksis, hvor dømmekraften nødvendigvis må spille førsteviolin (ibid.). 


Grunddilemmaet i pædagogisk praksisudvikling

Det er sin sag at skifte mellem at være opmærksom, at arbejde, at handle og at reflektere teoretisk. Både opmærksomhed (som er grundlaget for udarbejdelse af situationsbeskrivelser) og teoretiske refleksioner (der er grundlaget for at kunne vurdere kvaliteten af pædagogiske handlinger og arbejdsindsatser) er tidskrævende. Og denne tid kunne være brugt sammen med børnene. Og hertil kommer, at forholdet mellem arbejde og handling erfaringsmæssigt også kan være svært at greje. De to aktivitetsformer forudsætter hinanden. Men det gør dem ikke identiske.

Følger vi traditionen fra den antikke filosof, Aristoteles, så har arbejde (poiesis) “et mål udenfor sig selv”, mens handlen (praxis) ikke har et mål udenfor sig selv, fordi det “[a]t handle vel er et mål i sig selv” (Aristoteles, 2000, s. 154). Arbejde er målrettet, idet det udføres for at frembringe, tilvirke eller opnå bestemte ting ved brug af de mest effektive midler, man nu engang råder over. Mens handlinger i praksis i princippet altid er begyndelser, som filosoffen, Hannah Arendt (2005, s. 182), kalder dem. Arendt skriver:

At handle vil i ordets mest generelle betydning sige at initiere, at begynde (…) at sætte noget i bevægelse (hvilket er den oprindelige betydning af det latinske agere) (…). Det ligger i begyndelsens natur, at noget nyt hænder, som ikke kunne forventes ud fra tidligere hændelser. Dette præg af forbløffende uberegnelighed er iboende i enhver begyndelse og enhver oprindelse. (ibid., s. 181-182)

Det, der sker i praksis, kan og skal derfor aldrig være givet på forhånd – og handling kræver af samme grund altid udfoldelse af situationsrettet og situationsetisk dømmekraft. Der kommer ikke bestemte ting ud af en handling, fordi den altid må ses i forhold til andre handlinger i det mellemmenneskelige samspil, der udspiller sig i den specifikke situation. At handle kan derfor ikke opfattes som det at levere en præstation, hvor den enkelte er ophavsmand til noget bestemt. En begyndelse er enhver tale og handling, hvor vi – ofte på en måde, der er skjult for os selv – kommer “til syne i den menneskelige verden” (ibid.) og udfolder os ”som forskellige og unikke personer” (ibid., s. 187), der ”ønsker at have med andre at gøre” (Pahuus, 2006, s. 49). Begyndelsen forudsætter altså et fællesskab og i sidste ende en offentlig sfære (Arendt, 2005, s. 184), der garanterer eksistensen af det ”bevægelsesrum mellem mennesker” (Arendt, 2019, s. 296), der overhovedet gør handlinger mulige. 

Det giver fint mening at tale om mål og midler, når for eksempel Aya har et mål om at klistre portrætbillederne fast på skamlerne ved at anvende lim som middel. Men når det handler om det, der sker og udvikler sig i samspillet mellem de involverede i situationen, så giver det mere mening at se det som en dømmekraftig hensyntagen, der løbende forandres i takt med, at de involverede begynder – og det måske går op for dem, at der er hensyn de vægter for meget eller for lidt eller helt har overset (Pedersen, 2017, s. 201Pedersen, 2024, s. 87). Og i denne løbende, dømmekraftige hensyntagen i praksis bliver en skammel med et billede på et hensyn blandt et hav af andre vigtige hensyn, der nogle gange glider helt ud af opmærksomhedsfeltet.

At overveje, afveje og balancere mere eller mindre modsatrettede hensyn (dilemmaer) i praksis i lyset af den måde, som den specifikke situation udvikler sig på, kræver dømmekraftig handling – ikke arbejde. Men der er selvfølgelig også arbejde forbundet med bestræbelser på at udvikle praksis. Dette arbejde retter sig først og fremmest mod at skabe og forme de betingelser, som de involverede vurderer skal til, for at gøre denne udvikling mulig. Det er eksempelvis den slags arbejde Aya udfører, når hun tager portrætbilleder og sætter dem på venteskamlerne. Eller når hun med forskellige ting og sager indretter hele ventearrangementet, som hun har udtænkt det. Men i praksis kan venteskamlerne (med portrætbillederne), billedbøgerne og måtten ved badeværelsesdøren ikke på samme måde opfattes som midler, der fører til bestemte resultater. Der sker hele tiden noget uventet i praksis. Ingen situationer udvikler sig på helt samme måde. I praksis er venteskamler, billedbøger, måtter som sagt grundlæggende at forstå som hensyn blandt andre hensyn. Dog er de på grund af deres ‘tingslige’ karakter også relativt ‘faste’ i måden, de er med til at pege på hensyn, der er værd at vægte i praksis.

Denne pegen foregår på den måde, at personalet skifter mellem at handle (de beder for eksempel børnene om at finde deres skammel og peger over på ventehjørnet) og arbejde (de tager skamler og bøger frem, bruger bestemt udtryk og arrangerer ventehjørnet, i forhold til hvilke børne, som faktisk er til stede). Og på den måde kan rum, genstande, kroppe, abstraktioner, værktøjer, symboler, historier, udtryk, begreber med meget mere, idet de tages for givet, komme til at fungere som fokuspunkter i den meningsforhandlingsproces, der løbende foregår i praksis, og som selvfølge også kræver de tilstedeværendes deltagelse (Wenger, 2004, s. 72). Fokuspunkterne bidrager til at strukturere (eller ‘tingsliggøre’) praksis. Men som vi så i casebeskrivelsen, så åbner denne relativ ‘faste’ struktur ikke desto mindre for, at hensyn kan tages på mere eller mindre fleksible måder i praksis, fordi den netop også er afhængig af de tilstedeværendes løbende deltagelse. Den samme struktur kan derfor bruges på måder, hvor der sker irettesættelser af børnene, og på måder, der i en eller anden grad åbner for, at børnene hver for sig og sammen kan finde deres egen mening med det, de gør, og med ting og sager. Det afhænger af den dømmekraft, som udfoldes.

Forholdet mellem handling (og de teoretiske forståelser og refleksioner, der kan være forbundet hermed) og arbejde (og de teoretiske forklaringer og refleksioner, der kan være forbundet hermed) i praksisudviklingsprocessen kan anskueliggøres ved brug af dilemmadiagrammet:

 

 

Når jeg ser tilbage på mange års undervisning og vejledning af pædagogstuderende i 3. praktik, så har min bekymring tit været, at praksisudvikling først og fremmest bliver forstået som noget målrettet. Som et arbejde simpelthen. Det handler om at formulere et mål og finde de rette midler for at nå det. Men en overdreven målrettethed i udviklingsprocessen øger erfaringsmæssigt risikoen for, at betydningsfulde situationsetiske hensyn overses i praksis (jf. bekymringen i nedereste venstre hjørne af diagrammet). Derfor er det en værdi i pædagogisk praksisudvikling altid at have øje for og tage specifikke situationsetiske hensyn (jf. værdien i diagrammet). Og i særlig grad vigtige hensyn, som hidtil er blevet overset på grund af andre dominerende dagsordener, og de skyklapper, de kan have givet anledning til. På den anden side, kan denne dømmekraftige situationsrettethed selvfølgelig også blive for meget af det gode. Det sker, hvis den helt kommer til at skygge for vigtigheden at udføre det målrettede arbejde med at skabe optimale betingelser for udvikling af praksis (jf. bekymringen i diagrammet højre hjørne). Skyggeværdien – og dermed praksisudviklingens grunddilemma – træder hermed tydeligt frem. 

På sin vis er en professionel, pædagogisk praksis altid allerede under forandring. Det sker, fordi typiske – mere eller mindre dilemmafyldte – situationer begynder at tage uventede drejninger, hvor nye presserende bekymringer dukker op og kalder på at blive gjort til skamme – uden at andre vigtige hensyn af den grund kan overses (Pedersen, 2024, s. 114). På den måde foregår der hele tiden en dømmekraftbaseret udvikling af praksis. Men forandringer af praksis sker også, fordi rammerne for professionelt pædagogisk arbejde i et demokratisk samfund løbende påvirkes af politiske styringsforsøg. På den måde foregår der også løbende en styringsbaseret udvikling af praksis. Rammerne må dog altid tydeliggøres, i takt med at de professionelle søger at virkeliggøre dem (jf. denne artikels motto). Centrale styringsforsøg må med andre ord altid balanceres i en dialog med den pædagogiske dømmekraft, der udfoldes i pædagogisk praksis lokalt, hvis overstyring og meningstab skal undgås.


Pædagogisk fantasi

Praksisudvikling fordrer således, at vi løbende foretager et perspektivskifte mellem på den ene side at interessere os for bekymringsvækkende, dilemmafyldte situationer (og de betingelser, der aktuelt findes for at håndtere dem) i institutionens hverdagsliv og på den anden side overvejelser over, hvad der overhovedet kan siges at gøre håndteringen af disse situationer pædagogisk forsvarlig. Aya mente for eksempel ikke, at det var pædagogisk forsvarligt, hvis børneperspektivet i overgangen fra frokost til skiftning og middagslur blev overset. Og hun ville også gerne have, at børnene fik noget sammen. Det synes det øvrige personale ikke at anfægte – selvom meget tyder på, at de har været mere optaget af tage teten og skabe struktur og tage sig af børnenes ve og vel ud fra et mere rendyrket voksenperspektiv. Hvilket selvfølgelig heller ikke er uberettigede hensyn. I samarbejdet mellem de involverede kommer forskelligartede og delvist modsatrettede pædagogiske grundhensyn med andre ord til at stå tydeligere frem. Og det at skifte mellem de praktiske, situationsspecifikke bekymringer og det principielle spørgsmål om, hvad ‘det pædagogiske’ (og dermed pædagogik) i det hele taget er for en størrelse, synes her at være frugtbart.  

Med inspiration hos sociologen Charles Wright Mills (2002), som udviklede begrebet sociologisk fantasi, kan man her fristes til at tale om pædagogisk fantasi (Brodersen, Sandbjerg & Langager, 2018, s. 2). Sociologisk fantasi består i, at vi bestræber os på at tænke i spændingsforhold og modsætninger og gør det til en vane ”at skifte fra et perspektiv til et andet,” skriver Mills (2002, s. 19). Som når Aya skifter mellem et børneperspektiv og et voksenperspektiv, fordi hun er bekymret, for at det sidste overskygger det første. Men Aya vil først have udviklet sociologisk fantasi i egentlig fortand, hvis hun tillige formår at skifte til et samfundsperspektiv og for eksempel ser sin bekymring vedrørende det oversete børneperspektiv i sammenhæng med en accelererende og konkurrencepræget samfundsudvikling, hvor der i mange år har været fokus på alt det børn skal lære og ikke mindst det, at de skal blive så dygtige, som de kan (Pedersen, 2024, s. 150). For det er netop, når vi forsøger at se vores presserende bekymringer i hverdagslivet i lyset af udviklingstendenser og strukturer i samfundet, at Mills (2002, s. 22) mener, at vi udvikler og skærper vores sociologiske fantasi.

Denne form for fantasi, kan alle i et samfund i mine øjne have glæde af at udvikle. Men hvad skulle der nærmere ligge i at tale om en pædagogisk fantasi? Måske kan pædagogisk fantasi ses som:

… evnen og viljen til at forestille sig at gøre tingene anderledes, at tænke uden om sædvanlige og dominerende pædagogiske praksisformer; en nægtelse af det aktuelle som uundgåelig nødvendighed og skæbne, og en protest mod resignerende underkastelse, som hævder at der ’ikke er noget at gøre’. I den forstand handler pædagogisk fantasi om at forestille sig det usædvanlige og kaste sig ud i alternativer til det bestående. (Brodersen, Sandbjerg & Langager, 2018, s. 2). 

Aya slår sig netop ikke til tåls med, at der ‘ikke er noget at gøre’. Hun holder fast i sin fornemmelse af, at som det er nu, går det ikke længere; at der med andre ord må kunne udvikles alternative måder at organisere overgangen og handle i situationen på.

Jeg vil for egen regning foreslå, at vi i forbindelse med praksisudvikling forestiller os, at pædagogisk fantasi kan udvikles og skærpes, idet vi i løbende kollegiale konversationer – hvor en beskrivelse af en særligt dilemmafyldt hverdagssituation er omdrejningspunktet – først leder efter de forskellige bekymringer, som vi i særlig grad kan se tegn på trænger sig på hos de involverede, for dernæst at skifte perspektiv og sammen at reflektere over, hvad det i det hele taget vil sige at handle pædagogisk (både i denne specifikke situation og i det hele taget). For så igen at skifte perspektiv og overveje, om vi på den baggrund kan ane et mulighedsrum af endnu ikke virkeliggjorte organiserings- og handlingsalternativer. 


Afrunding

I forhold til udviklingskravet i 3. praktik bliver min anbefaling, at pædagogstuderende sammen med relevante samarbejdspartnere lader en særlig bekymringsvækkende og dilemmafyldt hverdagssituation af en bestemt slags danne afsæt for deres udviklingsinitiativ. Og det på en måde, hvor den specifikke håndtering af dilemmaer i denne situation, over en periode beskrives og forsøgsvis gribes an og håndteres på nye måder i lyset af løbende konversationer om, hvad det i det hele taget vil sige at handle pædagogisk. Disse pædagogiske konversationer kan løbende foregå på (vejlednings)møder i praktikken og i forbindelse med undervisning og vejledning på studiedagene på professionshøjskolen. De er nødvendige, fordi studerendes udviklingsinitiativer – og den bevægelse, de sætter i gang i praksis – skal kunne begrundes sagligt og fagligt. I disse konversationer vil forskellige pædagogikforståelser træde frem og dermed kunne vendes og sammenlignes og relateres til formålet med det pædagogiske arbejde, som det fremgår af den aktuelle lovgivning. Måske vil de også give anledning til filosofiske overvejelser over pædagogikkens væsen (for så vidt et sådant ‘væsen’ findes).  

Lad mig runde af med at sammenfatte mit eget bud på det, jeg kalder et pædagogisk praksisudviklingsberedskab:

Pædagogisk praksisudvikling sker,

    • når pædagogisk personale opdager, at den måde, som de typisk håndterer en bestemt type situation på, ikke går længere
    • og de derfor indleder en analytisk og praktisk søgeproces, hvor de opmærksomt beskriver situationen over tid og forsøger at opspore de mest påtrængende dilemmaer
    • for på den baggrund at samarbejde om (at skabe betingelser for) at håndtere dilemmaerne på måder, der (bedre) kan begrundes pædagogisk
    • idet personalet i praksis viser sig at tage såvel førerskabet som protektorskabet på sig og samtidig tager hensyn til såvel fællesskabet som personskabet – og kan stå inde for deres specifikke prioriteringer både sagligt, fagligt og personligt.

Det pædagogiske personale kan i det lys løbende stille sig selv og hinanden følgende spørgsmål i den proces, hvor de samarbejder om at udvikle praksis:

    1. Hvad skete der i samspillet i en pædagogisk hverdagssituation, som vi håndterede på en måde, der ikke går længere? (her udarbejder vi mindst en situationsbeskrivelse)
    2. Hvor er der tegn på, at de involverede i særlig grad oplevede presserende bekymringer i situationen?
    3. Hvilke dilemmaer, befandt det pædagogiske personale sig i, i situationen? (her kan vi eventuelt trække på dilemmadiagrammet)
    4. Hvilke forskellige bud har vi på, hvad det overhovedet vil sige at handle pædagogisk i denne type situation? (her kan vi eventuelt trække på pædagogikkens firklang)
    5. Hvilke forskellige pædagogisk begrundede udviklingsinitiativer og -tiltag giver os håb om at kunne håndtere dilemmaerne (mere) pædagogisk forsvarligt i fremtiden?
    6. I hvilken grad ser vi tegn på, at vores håndtering af dilemmaerne i situationen er blevet (mere) pædagogisk forsvarlige, og kan vi kan stå inde for vores specifikke prioriteringer sagligt, fagligt og personligt? (her udarbejder vi igen mindst en situationsbeskrivelse og trækker eventuelt på professionalitetens treklang – og er svaret i ringe grad eller slet ikke, vender vi tilbage til punkt 1 og begynder processen forfra).

Man kan foretrække andre formuleringer eller vægtninger af de aspekter, som jeg hermed peger på. Og der kan også være aspekter, som læseren mener, at jeg har overset. Der er bestemt ikke tale om nogen endegyldig sandhed. Snarere et tilbud om inspiration, der kan bruges i læserens videre overvejelser over, hvordan pædagogisk praksisudvikling kan forstås og forsøgsvis gribes an.

Som professionshøjskolelærer med ansvar for studerende i 3. praktik, sætter jeg altid gang i udviklingen af et pædagogisk praksisudviklingsberedskab på holdet allerede i forbindelse med praktikforberedelsen. Jeg kalder denne proces for en beredskabelse. I processen – der typisk tager afsæt i tidligere studerendes beskrivelser af udviklingsinitiativer i 3. praktik – når holdet gennem konversationer frem til en fælles definition af pædagogisk praksisudvikling (sådan som de studerende forstår dette fænomen ud fra deres egne forudsætninger) og nogle få enkle refleksionsspørgsmål, der udledes af denne definition. Der er tale om en arbejdsdefinition, der løbende justeres på studiedagene i takt med, at de studerende gør sig praktiske erfaringer eller teoretiske erkendelser. Alle har ret til at stille ændringsforslag til formuleringerne i beredskabet, når de opdager vigtige aspekter ved pædagogisk praksisudvikling, som holdet hidtil har overset. Ændringer i arbejdsdefinitionen fører i reglen til ændringer i spørgsmålene – og omvendt. Refleksionsspørgsmålene kan bruges som en slags fokuspunkter i den proces, hvor de studerende arbejder med praksisudvikling. Dette beredskab har praktikvejlederne også adgang til og indflydelse på via et link i undervisningsplanen. De studerende kan frit vælge, om de vil bruge eller lade sig inspirere af holdets beredskab, eller de vil trække på helt andre tilgange. Studerende kan også – eventuelt i samarbejde med deres praktikvejleder – udvikle deres egne beredskaber.

‘Metoden’ til udvikling af praksis er jo – når alt kommer til alt – udvikling (Jensen, 1992) og ikke en bestemt metode eller et bestemt koncept.

© Copyright Omsigt v/Carsten Pedersen

Artiklen blev publiceret i sin første udgave den 1. januar 2025 på omsigt.dk.

Book Carsten Pedersen til et foredrag, en halv eller en hel temadag eller et udviklingsforløb her.

 

Litteratur
Ahrenkiel, A., Nielsen, B. S., Schmidt, C., Sommer, F. M., Warring, N. (2011). Faglighed og interessevaretagelse i velfærdsarbejde – med daginstitutioner som eksempel, Tidsskrift for arbejdsliv 3(1), 31-46. Lokaliseret den 31. december 2024 på: https://tidsskrift.dk/tidsskrift-for-arbejdsliv/article/view/108877
 
Arendt, H. (2005). Menneskets vilkår. København: Gyldendal.
 
Arendt, H. (2019). Totalitarismens oprindelse III. Aarhus: Klim.
 
Aristoteles (2000). Etikken. Frederiksberg: Det lille Forlag.
 
Brandstrup, M. (2020). Bo Hejlskov Elvén: Sådan arbejder du med Low Arousal. Socialpædagogerne, sl.dk. Lokaliseret den 31. december 2024 på: https://sl.dk/fag-og-viden/arkiv/2020/11/bo-hejlskov-elven-saadan-arbejder-du-med-low-arousal/
 
Brodersen, M., Hansen, C. S. & Langager, S. (2028). Pædagogisk fantasi. I: Dansk pædagogisk Tidsskrift, 3: 2-4. Lokaliseret den 31.december 2024 på: https://dpt.dk/wp-content/uploads/2020/01/Nr.-3_18.pdf.
 
BUPL (2024). Etisk grundlag for pædagoger. Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund, BUPL. Lokaliseret den 30. december 2024 på: https://bupl.dk/sites/default/files/2024-05/Det%20etiske%20grundlag%20for%20paedagoger.pdf.
 
Dewey, J. (2005). Demokrati og uddannelse. Aarhus: Klim.
 
Elvén, B. H. (2018). Kort og godt om konflikter og low arousal. København: Dansk Psykologisk Forlag.
 
Gadamer, H.-G. (2004). Sandhed og metode. København: Systime Academic.
 
Højberg, B. (2015). Læring i praktikken – tilgange og metoder i pædagogstuderendes praktik. Frederikshavn: Dafolo.
 
Højrup, T., & Jensen, U. J. (2010). Moderne fællesgoder eller postmoderne kynisme? I K. Thorgaard, M. Nissen, & U. J. Jensen (red.), Viden, virkning og virke: Forslag til forståelser i sundhedspraksis. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
 
Jensen, U. J. (1992). Udvikling som metode – SUM i forskningsmæssigt perspektiv. I: SUMma Summarum, 3(4): 22-29. Lokaliseret den 31. december 2024 på: https://omsigt.dk/wp-content/uploads/2016/10/Jensen_Uffe_Juul_Udvikling_som_metode_1992.pdf.
 
Kirkebæk, B. (2010). Foredrag ved lancering af bog på DPU 21-4-2010. Lokaliseret den 30. december 2024 på: https://omsigt.dk/wp-content/uploads/2014/06/Kirkebaek_Almagt_og_afmagt_foredrag_2010.pdf.
 
Kornerup, I. & Christensen K. S. (2015). Deltagelse, fællesskabelse og læringsmuligheder – om samlingen som læringsmiljø. I: Kornerup, I. & Næsby, T. (red.), Kvalitet i dagtilbud – grundbog til dagtilbudspædagogik. Frederikshavn: Dafolo.
 
Malinowski, I. (1983). Hvad nu. København: Borgen.
 
Mills, C. W. (2002). Den sociologiske fantasi. København: Hans Reitzels Forlag.

Munck, C. (2020). Børns perspektiver i vuggestuen. Frederikshavn: Dafolo.

Murdoch, I. (2022). Det godes suverænitet. Aarhus: Klim.

Nielsen, B. S. (2024). Vækstparadigmet ved vejs ende – klimakrisen, kapitalisme og den store omstilling. Frederiksberg: Frydenlund.

Pahuus, A. M. (2006). Hannah Arendt. Frederiksberg: Forlaget Anis.

Pedersen, C. (2011). Praksisfilosofi – faglig refleksion på tværs af professioner. København: Akademisk Forlag.

Pedersen, C. (2013). Situationsbeskrivelser som garant for saglighed. Omsigt.dk. Lokaliseret den 15. november 2024 på: https://omsigt.dk/situationsbeskrivelser-som-garant-for-saglighed/
 
Pedersen, C. (2014). Socialt inkluderende praksisanalyse. Omsigt.dk. Lokaliseret den 26. december 2024 på: https://omsigt.dk/socialt-inkluderende-praksisanalyse-sip/.
 
Pedersen, C. (2017). Om dømmekraften. København: Akademisk Forlag.
 
Pedersen, C. (2018). På sporet af håbet. Omsigt.dk. Lokaliseret den 7. december 2024 på: https://omsigt.dk/paa-sporet-af-haabet/.
 
Pedersen, C. (2023). Samarbejdets hemmelighed. København: Akademisk forlag.
 
Pedersen, C. (2024). Beredskabelse. Omsigts Ordbog. Omsigt.dk. Lokaliseret den 30. december 2024 på: https://omsigt.dk/beredskabelse/.
 
Pedersen, C. (2024). Dilemma. Omsigts Ordbog. Omsigt.dk. Lokaliseret den 30. december 2024 på: https://omsigt.dk/dilemma/.
 
Pedersen, C. (2024). Dilemmadiagram. Omsigts Ordbog. Omsigt.dk. Lokaliseret den 30. december 2024 på: https://omsigt.dk/dilemmadiagram/.
 
Pedersen, C. (2024). Dømmekraftig pædagogik – en grundbog til pædagogstuderende. København: Akademisk Forlag.
 
Pedersen, C. (2024). Konversation. Omsigts Ordbog. Omsigt.dk. Lokaliseret den 30. december 2024 på: https://omsigt.dk/konversation/.
 
Pedersen, C. (2024). Praksisfilosofi. Omsigts Ordbog. Omsigt.dk. Lokaliseret den 30. december 2024 på: https://omsigt.dk/praksisfilosofi/.
 
Pedersen, C. (2024). Professionalitet. Omsigts Ordbog. Omsigt.dk. Lokaliseret den 30. december 2024 på: https://omsigt.dk/professionalitet/
 
Pedersen, C. (2024). Pædagogik. Omsigts Ordbog. Omsigt.dk. Lokaliseret den 30. december 2024 på: https://omsigt.dk/paedagogik/.
 
Pedersen, C. (2024). Situationsbeskrivelse. Omsigts Ordbog. Omsigt.dk. Lokaliseret den 30. december 2024 på: https://omsigt.dk/situationsbeskrivelse/.
 
Pedersen, P. M. (2010). Pædagogisk udviklingsarbejde – en introduktion. I: Pedersen, P. M & Foged, B., Nye tendenser i pædagogisk udviklingsarbejde. Aarhus: VIA Systime.
 
Platon (2011). Platons samlede værker (bind 3). København: Gyldendal.
 
Thingstrup, S. H. (2022). Om pædagogers udviklingsarbejde. I: Aabro, C. & Top-Nørgaard, J., Tæt på pædagogik i dagtilbud. København: Hans Reitzels Forlag.
 
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2017). Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog. BEK nr. 354 af 07/04/2017. Lokaliseret den 30. december 2024 på: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/354
 
Wenger, E. (2004). Praksisfællesskaber – læring, mening og identitet. København: Hans Reitzels Forlag.