Skræddersyede forløb
Omsigt tilbyder kortere og længere undervisnings-, udviklings- eller beredskabelsesforløb om alskens emner af pædagogisk, sociologisk og filosofisk art.
Omdrejningspunktet er altid tankevækkende arbejdssituationer fra praksis.
Inspiration til emner kan eventuelt hentes i artikler og bøger forfattet af Carsten Pedersen eller ved at gennemse listen med eksempler på allerede gennemførte arrangementer og forløb nedenfor.
Der kan også hentes inspiration i de kurser og temadage, som Omsigt udbyder aktuelt.
Eksempler på skræddersyede foredrag, temadage og forløb
Omsigt tilbyder skræddersyede foredrag, temadage og forløb, der belyser arbejdspladsens aktuelle dilemmaer ud fra personalegruppens erfaringer og ud fra aktuel forskningsbaseret viden.
Her følger overskrifter på et udvalg af skræddersyede foredrag, temadage og forløb, som Carsten Pedersen har forestået:
Resonans i professionelt samarbejde (Ishøjgård i Ishøj Kommune)
Samarbejdets udfordringer – set i lyset af udviklingstendenser i det sociale og organisatoriske liv (Ishøjgård i Ishøj Kommune)
Del dilemmaerne! Om at modvirke tendenser til institutionaliseret kynisme og moralsk stress gennem samarbejde (Gymnasieskolernes Pædagogikumforening)
Mod et fælles professionelt samarbejdsberedskab (Ishøjgård i Ishøj Kommune)
Hvordan viser professionelt samarbejde sig i praksis (Ishøjgård i Ishøj Kommune)
Samarbejdets hemmelighed – ledelse af samarbejde på tværs (Ingeniørforeningen i Danmark, IDA)
Mod et professionelt samarbejdsberedskab (Dagtilbudsspecialiseringen ved pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole)
Samarbejdets hemmelighed (Den tværfaglige support, Område Indre By og Østerbro, Københavns Kommune)
Mod et tværfagligt samarbejdsberedskab (Den tværfaglige support, Område Indre By og Østerbro, Københavns Kommune)
Professionel dømmekraft i pædagogers praksis (Pædagoguddannelsen, UCL)
Hvad er er dømmekraft, og hvordan gives der kraft til dømmekraften i samarbejdet om praktikken? (Netværksdag for praktikvejledere, UCL)
Giv kraft til den professionelle dømmekraft – om professionel dømmekraft i arbejdsfællesskaber og i samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere (Medlemmer af MED 1 og MED 2 i Ringkøbing-Skjern Kommune)
Faglig beredskabelse gennem konversation (Undervisere ved Pædagoguddannelsen Bornholm, Københavns Professionshøjskole)
Hvordan kan moralsk stress forstås, forklares og håndteres? (Medarbejdere i PPR Vejen Kommune)
Hvad skal forandres i pædagoguddannelsen? (Undervisere på pædagoguddannelsens specialisering ‘Skole- og fritidspædagogik’ på Københavns Professionshøjskole)
Fremtidens pædagoguddannelse – fra klippe klistre-målstyring uden idé til saglig fagrække med et formål (Netværket for pædagoguddannelse i DM)
Professionel dømmekraft i ledelse af evaluering (Dagtilbudsledere i Rødovre Kommune)
Børn i udsatte positioner (Institutionen Skovager i Glostrup Kommune)
Når styringen skygger for (ud)dannelsen (Undervisere på pædagoguddannelsen, Dansk Magisterforening)
Faglig pædagogisk beredskabelse gennem konversation (Undervisere på pædagoguddannelsens specialisering ‘Dagtilbudspædagogik’ på Københavns Professionshøjskole)
Magt og professionel dømmekraft i tilsynsarbejdet (Socialtilsyn Syd)
Faglig dømmekraft – hvad kommer den af? (Fagligt selskab om mennesker med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser i boenheder, SL)
Dilemmaer og professionel dømmekraft i tilsynsarbejdet (Socialtilsyn Syd)
Dømmekraft i pædagogisk praksis (BUPL Nordjylland)
Inklusion anno 2019 (Fritidsinstitutionen ved Rådmandsgade Skole i Københavns Kommune)
Professionel dømmekraft i tilsynsarbejdet (Socialtilsyn Syd)
Faglig refleksion (Klynge IBØ D i Københavns Kommune)
Dilemmaer – mellem dømmekraft, etik og faglighed (Bofællesskabet Krogholmgård i Rudersdal Kommune)
Dilemmaer i forældresamarbejdet (UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense – Konferencen ‘Forældresamarbejde i dagtilbud’ 2018)
Kvalitet i pædagoguddannelsen (Studierådet ved Pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole)
At udvikle et dilemmaberedskab (Pædagoguddannelsen, UC SYD i Kolding)
Inklusion og professionel dømmekraft (Støtte- og ressourcepædagogkorpset i Ishøj Kommune)
Den professionelle dømmekraft og det risikobaserede tilsyn (Socialstyrelsen – Socialtilsynenes Årsmøde 2018)
Dømmekraft i mødet og samarbejdet (Dagtilbud Vejgaard i Aalborg Kommune)
Den professionelle dømmekraft og udsatheden (BUPL Nordjylland)
Forældresamarbejde og kommunikation (Dagtilbudslederne i Greve Kommune)
Praksisfilosofi – en dømmekraftsbaseret tilgang til synliggørelse af socialpædagogers kernefaglighed (Socialpædagogerne Sydjylland)
Den (tvær)professionelle dømmekraft og det dobbelte perspektiv (Indre By og Østerbro, Københavns Kommune)
De professionelle og dømmekraften (Diakonhøjskolen i Aarhus)
Forældresamarbejdets dilemmaer (Spjald Børnehave i Ringkøbing-Skjern Kommune)
Grunddilemmaer i støttepædagogarbejdet (Støttepædagogteamet på Bispebjerg/Nørrebro i Københavns Kommune)
Samarbejdsfokuseret faglig beredskabelse (Esbjerg Kommune & UC SYD, Social Impact 2016)
Inklusion og læring – et dobbeltblik på pædagogisk praksis (Pædagogisk personale i Hørsholm Kommune)
Hvad er kernen i kerneopgaven? (Ledelsen i Amaliehaven i Vallensbæk Kommune)
Støttepædagogrollens dilemmaer (Støttepædagogteamet på Bispebjerg/Nørrebro i Københavns Kommune)
Lærere og pædagogers samarbejde med forældre (Skt. Josefs Skole i Roskilde)
Hvad er professionalitet? (BUPL Sydjylland)
Læringsbegrebet og den pædagogiske faglighed (BUPL FU)
Samarbejde om inklusion (Amalieparken i Vallensbæk Kommune)
Inklusion – mellem faglighed og ideologi (Udviklingsafsnit for Børn og Unge i Aalborg Kommune)
Samarbejde om inklusion (Peder Lykke Skolen i Københavns Kommune)
Evaluering som pædagogisk (be)redskab (Pædagoger i Gentofte Kommune)
Mod et fælles inklusionsberedskab (Gemsevejens Børnehus i TitiBo-gruppen)
Mod et fælles fagligt refleksionsberedskab (Grønnebakken i Gentofte Kommune)
Samarbejde om særlige støtteindsatser på et inkluderende grundlag (Damperen i Københavns Kommune)
Samarbejde på tværs (AC-medarbejdere ved det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet)
Mod et fælles inklusionsberedskab (Piletræet i Ishøj Kommune)
Tværprofessionalitet i et praksisfilosofisk perspektiv (Socialrådgiverstuderende ved Metropol)
Hvor er den pædagogiske profession på vej hen? (Pædagogstuderende og praktikvejledere ved Pædagoguddannelsen Storkøbenhavn)
Hvad er kompetence? (‘Det Filosofiske Hjørne’ på Pædagoguddannelsen Storkøbenhavn)
Hvad er inklusion? (Ellebjerg Skole i Københavns Kommune)
Samarbejde om børns overgange (Pædagogisk personale i Gentofte Kommune)
Ledelse i forbindelse med børns overgange (Souschefer og afdelingsledere i Gentofte Kommune)
Praksisfilosofi (Alle medarbejdere i Netværket Asylselskabets institutioner)
Om (tvær)professionalitet (Lærer- og pædagogstuderende ved UC Lillebælt)
Konversation som samtaleform (Personalet i Klynge NB1 i Københavns Kommune)
Hvordan udvikle og lede et dynamisk evalueringsberedskab? (Dagtilbudsledere og pædagogiske konsulenter i Gentofte Kommune)
Samarbejde om børns overgange (Skole- og dagtilbudsledere i Helsingør Kommune)
Samarbejde mellem lærere og pædagoger (Kirstinedalsskolen i Køge Kommune)
Evalueringskriterier (Pædagoger i Gentofte Kommune)
Ledelsens dilemmaer (Asylselskabets Ledernetværk)
Mod en fælles inklusionsfaglighed (Damperen i Københavns Kommune)
Socialt inkluderende praksisanalyse (Indsatspædagoger i Aalborg Kommune)
Tværprofessionalitet i et praksisfilosofisk perspektiv (Socialrådgiverstuderende ved Metropol)
Hvad er inklusion i praksis? (Damperen i Københavns Kommune)
Evaluering som pædagogisk (be)redskab (Pædagoger i Gentofte Kommune)
Samarbejde om inklusion (Inklusionsvejledere og lærere i Gladsaxe Kommune)
Planlægning og organisering af pædagogisk praksis (Pædagoger i Helsingør Kommune)
Praksisfilosofi og socialt inkluderende praksisanalyse (Asylselskabets Ledernetværk)
Tværprofessionalitet i et inklusionsperspektiv (NUBU-konference i Børkop)
Logopædi og inklusion (Talehørelærere i Københavns Kommune)
Mod en fælles inklusionsfaglighed (Holmebo i Greve Kommune)
Samarbejde om inklusion (Søborg Skole i Gladsaxe Kommune)
Observation og feedback i et inkluderende perspektiv (Sommeruniversitetet i Københavns Kommune)
Inklusionsforståelser i Holmebo (Holmebo i Greve Kommune)
Praksisfilosofi – en god omvej til viden (Professionshøjskolen UCC).
Inklusionens grænser (BUPL Nordjylland).
Vidensformer og faglig refleksion (Professionshøjskolen UC Syd).
Praksisfilosofi – på tværs af professionsuddannelsen og professionsudøvelse (Pædagoguddannelsen Frøbel).
Vidensformer og faglig refleksion (Læreruddannelsen Blaagaard/KDAS).
Hvor er pædagoguddannelsen på vej hen? (Pædagoguddannelsen Storkøbenhavn).
Social inklusion og faglig refleksion (PPR i Herlev Kommune).
Hvis social inklusion er svaret – hvad er så spørgsmålet? (Grøndalsvængets Skole i Københavns Kommune).
Ledelse, samarbejde og praksisudvikling i et inklusionsperspektiv (Skoleledere i Københavns Kommune).
Ledelse, samarbejde og praksisudvikling i et inklusionsperspektiv (Dagtilbudsledere i Københavns Kommune).
Social inklusion og faglig refleksion (Klostervængets Heldagsskole i Københavns Kommune).
Socialt inkluderende praksisanalyse (SIP) vs. læringsmiljø og pædagogiske analyse (LP) (Vesterbro Ny Skole i Københavns Kommune).
Socialt inkluderende praksisanalyse (Ålholm Skole, Ellebjerg Skole, Oehlenschlægersgades Skole, Gerbrandskolen og Vibenhus Skole i Københavns Kommune).
Socialt inkluderende praksisanalyse (Pædagoger i Københavns Kommune).
Inklusionens pædagogikker – på tværs af almen- og specialpædagogik (Pædagoger i Københavns Kommune).
Dilemmaperspektivet som fagligt dobbeltblik i ergoterapien (Foreningen af kliniske undervisere i ergoterapien).
Social inklusion (Børne- og Ungdomsforvaltningen (Vesterbro/Kgs. Enghave) i Københavns Kommune).
Social inklusion – en fælles sag for lærere og pædagoger (Lærere og pædagoger i indskolingen i Helsingør Kommune).
Socialt inkluderende praksisanalyse (Pædagogiske medarbejdere i Odense Kommune).
Social inklusion (Mørdråben i Helsingør Kommune).
SFO-læreplaner og social inklusion (Pædagoger i Helsingør Kommune).
Sociologiske perspektiver på inklusion og eksklusion (PPR, Bispebjerg og PPR Vanløse/Brønshøj i Københavns Kommune).
Læreplaner og læringsmiljøer i et inklusionsperspektiv (Pædagoger i Odense Kommune).
Pædagoguddannelse på et socialt inkluderende grundlag (Pædagoguddannelsen Højvang/Ballerup).
Forældresamarbejdet – mellem tradition og fornyelse (Pædagoger i Københavns Kommune).
Børn i udsatte positioner (Pædagoger i Københavns Kommune).
Hvad er inkluderende faglighed? – på baggrund af Roskildeprojektets erfaringer og resultater (National konference i Roskilde Kommune).
Social kompetence, social inklusion og praksisfortællinger (Tryllefløjten i Københavns Kommune).
Mod en socialt inkluderende faglighed (Konkylien i Københavns Kommune).
Social inklusion i basispladsinstitutioner (Katholm i Københavns Kommune).
Social inklusion – om børn i udsatte positioner i fællesskaber med behov for særlig støtte (Pædagoger i Høje Taastrup Kommune).
Social inklusion (MiniGiro i Høje Taastrup Kommune).
Forældresamarbejdet – dilemmaer, kultur og kommunikation i den moderne institution (Pædagoger i Københavns Kommune).
Inklusion og samarbejde på tværs (Vuggestuepædagoger i Ishøj Kommune).
Social inklusion i vuggestuen (Vuggestuepædagoger i Ishøj Kommune).
Forældre- og pårørende-samarbejdets dilemmaer i den moderne institution (SL og BUPL Nordsjælland).
Fælles faglighed i indskolingen (Hornbæk Skole i Helsingør).
Skriftlig kommunikation i forældresamarbejdet (Pædagoger i Helsingør Kommune).
Den pædagogiske sag – et socialt inkluderende perspektiv (Pædagoger i Faxe Kommune).
Pædagogisk faglighed – i lyset af aktuelle samfundsmæssige udviklingstendenser (Pædagoger i Helsingør Kommune).
Dilemmaer som betingelse for en socialt inkluderende og anerkendende faglighed (Køge Kommune).
Social inklusion – om børn i udsatte positioner i fællesskaber med behov for særlig støtte (BUPL Nordjylland).
Børn i udsatte positioner – i fællesskaber med behov for særlig støtte (National NVIE-konference).
Den sociale inklusions dilemmaer (BUPL Storkøbenhavn).
Social inklusion (Dagplejere og pædagoger i Roskilde Kommune).
Videnskabsteoretiske positioner (Sygeplejerskeuddannelsen i Slagelse).
Teori og praksis – dilemmaer som kobling mellem praktik og uddannelse (Praktikkoordinatorer i pædagoguddannelsen).
Professionsviden (FTF’s arbejdsgruppe vedr. professionsviden).
Dilemmaafdækning gennem konversation (Kliniske vejledere i sygeplejen).
Vidensformer og problemformulering (Kliniske vejledere i sygeplejen).
Om anerkendelse (Pædagoger i Gentofte Kommune).
Etik og menneskesyn i pædagogiske arbejde (Sundhedsfaglig diplomuddannelse i sundhedsformidling og klinisk uddannelse).
Fra viden til handling – planlægning af inklusionsindsats (Pædagoger i Roskilde Kommune).
Social inklusion – ét begreb, flere interesser (Pædagoger i Roskilde Kommune).
Pædagogiske læreplaner i et lærings- og dannelsesperspektiv (Pædagoger i Helsingør Kommune).