Artikler
Alle kan frit læse artikler af Carsten Pedersen ved at klikke på titlerne på listen nedenfor.
Artiklerne kan købes i pdf-format (hvorfra man kan copy-paste og printe) – læs mere her.
Ved at tilmelde dig Omsigts Nyhedsbrev eller ved at følge Omsigt på Facebook eller X, kan du følge med i, hvornår nye artikler udkommer eller udkommer i reviderede udgaver i takt med, at de beriges af udviklingsforløb, som Omsigt engagerer sig i.
Debatindlæg
Debatindlæg af Carsten Pedersen findes her.
Andre artikler og bøger af Carsten Pedersen
Carsten Pedersen (udkommer 19/8 2024). Dømmekraftig pædagogik – en grundbog til pædagogstuderende. København: Akademisk forlag.
Læs uddrag af bogen her.
Carsten Pedersen (2023). Samarbejdets hemmelighed. København: Akademisk Forlag.
Læs et uddrag af bogen her.
Læs anmeldelsen af bogen på folkeskolen.dk her.
Carsten Pedersen (2017). At give kraft til dømmekraften. Social Kritik (nr. 152, 2017).
Carsten Pedersen (2017). Om dømmekraften. København: Akademisk Forlag.
Læs et uddrag af bogen her. I lektørudtalelsen står der blandt andet:
Med udgangspunkt i en almindelig hverdagssituation filosoferer Carsten Pedersen over begrebet dømmekraft. Der reflekteres over almindelig dømmekraft men også professionel dømmekraft i situationer, hvor man arbejder med mennesker. Forfatteren benævner det praksisfilosofi. Gennemgangen af dømmekraft går fra personlige vinkler til inddragelse af filosoffer som Michel de Montaigne og Hannah Arendt (…) Her tages læseren med gennem tankerne om dømmekraft fra de umiddelbare iagttagelser af, hvad der sker i en situation, hvorefter vi ser det fra andre vinkler og tager påvirkninger udefra med i betragtning. Bogen fungerer som et eksempel på, hvordan man filosoferer, og læseren får dermed indblik i at tænke bredt og langsomt og se et emne fra flere vinkler. (bibliotek.dk)
Carsten Schou & Carsten Pedersen (red.) (2014). Samfundet i pædagogisk arbejde – et sociologisk perspektiv. København: Akademisk Forlag (3. udgave).
Læs anmeldelser af bogens 1. udgave på folkeskolen.dk, i Sygeplejersken og i Dansk Pædagogisk Tidsskrift (nr. 3, 2007). Læs anmeldelse af bogens 3. udgave på bogvægten.dk.
Læs uddrag af bogen her.
Carsten Pedersen (2011). Praksisfilosofi – faglig refleksion på tværs af professioner. København: Akademisk Forlag.
Læs uddrag af eller køb bogen her.
Læs omtale og interwiew i Børn og Unge (nr. 1, 2012) og i Socialpædagogen (nr. 24, 2011) – og læs interviewet ‘Tvivl – men fortvivl ikke’, der ligeledes er bragt i Socialpædagogen (nr. 15, 2012). Læs anmeldelser i SINDbladet (nr. 6, 2011) på folkeskolen.dk (oktober 2011) og i Social Kritik (nr. 129, 2012).
Carsten Pedersen (red.) (2009). Inklusionens pædagogik. Fællesskab og mangfoldighed i daginstitutionen. København: Hans Reitzels Forlag.
Læs bogens Indholdsfortegnelse og Forord.
Britta Hørdam og Carsten Pedersen (red.) (2006). Vidensformer – pædagogik – sundhed. København: GAD’s Forlag.
Læs bogens Indholdsfortegnelse og Indledning.
Læs anmeldelser på folkeskolen.dk og i Sygeplejersken.
Carsten Pedersen (2003). Pædagogisk kompetence – om at kunne se magt, kulturforskelle og dilemmaer i en professionel sammenhæng. Social Kritik (nr. 88, 2003).
Liste over alle artikler, debatindlæg og bøger publiceret i perioden 2003-2024
[1]
C. Pedersen, “Pædagogisk kompetence – om at kunne se magt, kulturforskelle og dilemmaer i en professionel sammenhæng”,
Social kritik, årgang 15, nr. 88, s. 98–118, 2003 (findes
her).
[2]
B. Hørdam og C. Pedersen (red.),
Vidensformer, pædagogik, sundhed. København: GAD, 2006 (findes
her).
[3]
C. Pedersen, “Etisk viden som grundlag for (tvær)fagligt samarbejde”, i
Vidensformer, pædagogik og sundhed, Hørdam, Britta og Pedersen, Carsten (red.). København: GAD, 2006, s. 77–105 (findes
her).
[4]
C. Pedersen, “Teori og praksis”, i
Vidensformer, pædagogik og sundhed, Hørdam, Britta og Pedersen, Carsten (red.) København: GAD, 2006, s. 19–40 (findes
her).
[5]
C. Pedersen, “Vidensformer”, i
Vidensformer, pædagogik, sundhed, B. Hørdam og C. Pedersen (red.). København: GAD, 2006, s. 41–75 (findes
her).
[6]
C. Schou og C. Pedersen (red.),
Samfundet i pædagogisk arbejde – et sociologisk perspektiv, 1. udgave. København: Akademisk Forlag, 2006 (findes
her).
[7]
C. Schou og C. Pedersen (red.),
Samfundet i pædagogisk arbejde – et sociologisk perspektiv, 2. udgave. København: Akademisk Forlag, 2008 (findes
her).
[8]
C. Pedersen, “Den pædagogiske sag – et socialt inkluderende perspektiv”, i
Inklusionens pædagogik – fællesskab og mangfoldighed i daginstitutionen, C. Pedersen (red.). København: Hans Reitzels Forlag, 2009, s. 105–142 (findes
her).
[9]
C. Pedersen (red.), Inklusionens pædagogik – fællesskab og mangfoldighed i daginstitutionen. København: Hans ReitzelsForlag, 2009 (findes her
her).
[10]
C. Pedersen, “Mod en socialt inkluderende faglighed”, i
Inklusionens pædagogik – fællesskab og mangfoldighed i daginstitutionen, C. Pedersen (red.). København: Hans Reitzels Forlag, 2009, s. 143–188 (findes
her).
[11]
C. Pedersen,
Praksisfilosofi – faglig refleksion på tværs af professioner. København: Akademisk Forlag, 2011 (findes
her).
[12]
C. Pedersen, “Filosofi til praktisk hverdagsbrug”, Interview i Børn og Unge (nr. 1) den 14. januar 2012 (findes
her).
[13]
C. Pedersen, “Tvivl – men fortvivl ikke”, Interview i Socialpædagogen Online den 3. august 2012. (findes
her).
[14]
C. Pedersen, “Anerkendelsens blinde pletter”, omsigt.dk, 2013 (findes
her).
[15]
C. Pedersen, “Fem tilgange til inklusion”, omsigt.dk, 2013 (findes
her).
[16]
C. Pedersen, “Hvis inklusion er svaret – hvad er så spørgsmålet?”, omsigt.dk, 2013 (findes
her).
[17]
C. Pedersen, “Inklusionens grænser”, omsigt.dk, 2013 (findes
her).
[18]
C. Pedersen, “Om fællesskabelse”, omsigt.dk, 2013 (findes
her).
[19]
C. Pedersen, “Samarbejde på tværs”, omsigt.dk, 2013 (findes
her).
[20]
C. Pedersen, “Situationsbeskrivelser som garant for saglighed”, omsigt.dk, 2013 (findes
her).
[21]
C. Pedersen, “Der er brug for et nationalt kompromis om inklusion”,
Facebook, 10. oktober 2014 (findes
her).
[22]
C. Pedersen, “Dilemmadeling gennem konversation”, 2014, omsigt.dk (findes
her).
[23]
C. Pedersen, “Dilemmaer og brudlinjer – at begribe samfundet i praksis”, i
Samfundet i pædagogisk arbejde – et sociologisk perspektiv, 3. udgave., C. Schou og C. Pedersen (red.). København: Akademisk Forlag, 2014, s. 13–58 (findes
her).
[24]
C. Pedersen, “Dilemmaspil eller dilemmadeling”,
Facebook, 9. oktober, 2014 (findes
her).
[25]
C. Pedersen, “Forældresamarbejdets missing link”, omsigt.dk, 2014 (findes
her).
[26]
C. Pedersen, “Hvad er konversation?”, omsigt.dk, 2014 – publiceret i en første udgave i 2013 (findes
her).
[27]
C. Pedersen, “Individ, institution og samfund”, i
Samfundet i pædagogisk arbejde – et sociologisk perspektiv, 3. udgave., C. Schou og C. Pedersen (red.). København: Akademisk Forlag, 2014, s. 399–467 (findes
her).
[28]
C. Pedersen, “Inklusionens didaktik”, omsigt.dk, 2014 (findes
her).
[29]
C. Pedersen, “Inklusionsforankring gennem klogere innovation”, omsigt.dk, 2014 (findes
her).
[30]
C. Pedersen, “Marginaliseringsmagten og marginaliseringsfeltet”, omsigt.dk, 2014 – publiceret i en første udgave i 2013 (findes
her).
[31]
C. Pedersen, “Om (tvær)professionalitet”, omsigt.dk, 2014 – publiceret i en første udgave i 2013 (findes her
her).
[32]
C. Pedersen, “Positioner i forældresamarbejdet”, omsigt.dk, 2014 (findes
her).
[33]
C. Pedersen, “Rum og ting som pædagogiske medspillere”, omsigt.dk, 2014 (findes
her)
[34]
C. Pedersen, “Samarbejde – mellem kooperation og kollaboration”,
Facebook, 21. maj, 2014 (findes
her).
[35]
C. Pedersen, “Samarbejde om overgange”, omsigt.dk, 2014 (findes
her).
[36]
C. Pedersen, “Socialt inkluderende praksisanalyse”, omsigt.dk, 2014 – publiceret i en første udgave i 2011 på http://praksisfilosofi.blogspot.dk(findes
her).
[37]
C. Pedersen, “Tradition og fornyelse”, i
Samfundet i pædagogisk arbejde – et sociologisk perspektiv, 3. udgave., C. Schou og C. Pedersen (red.). København: Akademisk Forlag, 2014, s. 95–145 (findes
her).
[38]
C. Pedersen, “Udvikling gennem beredskabelse”, omsigt.dk, 2014 (findes
her).
[39]
C. Pedersen, “Vilje og vilkår”, i
Samfundet i pædagogisk arbejde – et sociologisk perspektiv, 3. udgave., C. Schou og C. Pedersen, (red.). København: Akademisk Forlag, 2014, s. 363–398 (findes
her).
[40]
C. Schou og C. Pedersen (red.),
Samfundet i pædagogisk arbejde – et sociologisk perspektiv, 3. udgave. København: Akademisk Forlag, 2014 (findes
her).
[41]
C. Pedersen, “Bidrag til kritik af den kritiske sans”, omsigt.dk, 2015 (findes
her).
[42]
C. Pedersen, “Den blinde og den lamme – en fabel om samarbejde”, omsigt.dk, 2015 (findes
her).
[43]
C. Pedersen, “Er alle situationer læresituationer?”, omsigt.dk, 2015 (findes
her).
[44]
C. Pedersen, “Forsvarligt inklusionsarbejde”, omsigt.dk, 2015 – publiceret i en første udgave i 2014 (findes
her).
[45]
C. Pedersen, “Hvad er problemet i en problemformulering?”, omsigt.dk, 2015 (findes
her).
[46]
C. Pedersen, “Magtens mening og meningens magt”, omsigt.dk, 2015 (findes
her).
[47]
C. Pedersen, “Menneskesyn uden tunnelsyn”, omsigt.dk, 2015 (findes
her).
[48]
C. Pedersen, “Når samarbejde lykkes”, omsigt.dk, 2015 (findes
her).
[49]
C. Pedersen, “Politik og dilemmahåndtering”,
Facebook, 21. september, 2015 (findes
her).
[50]
C. Pedersen, “Samarbejdsfokuseret faglig beredskabelse”, omsigt.dk, 2015 (findes
her).
[51]
C. Pedersen, “Står det fast, at alt er relativt?”, omsigt.dk, 2015 (findes
her).
[52]
C. Pedersen, “Tvivlens dannelse”, omsigt.dk, 2015 – publiceret i en første udgave i 2014 (findes
her).
[53]
C. Pedersen, “Burde læreplaner kaldes noget andet?”,
Facebook, 5. juni 2016 (findes
her).
[54]
C. Pedersen, “Den professionelle dømmekraft og skyklap-effekten”, omsigt.dk, 2016 (findes
her).
[55]
C. Pedersen, “Fra kerneopgave til praksisprofil”, omsigt.dk 2016 (findes
her).
[56]
C. Pedersen, “Går læring og inklusion hånd i hånd?”, omsigt.dk, 2016 (findes
her).
[57]
C. Pedersen, “Lad ikke dårlige normeringer bliver normen”, omsigt.dk, 2016 (findes
her).
[58]
C. Pedersen, “Svar til en bekymret pædagog”,
Facebook, 25. maj 2016 (findes
her).
[59]
C. Pedersen, “‘Særlige behov’ eller ‘behov for særlig støtte’”,
Facebook, 12. maj 2016 (findes
her).
[60]
C. Pedersen, “At give kraft til dømmekraften”,
Social kritik, årgang 29, nr. 152, s. 20–23, 2017 (findes
her).
[61]
C. Pedersen, “Er nye centralt fastsatte læringsmål i Dagtilbudsloven en god idé?”,
Facebook, 10. juni 2017 (findes
her).
[62]
C. Pedersen, “Hvad er praksisfilosofi?”, omsigt.dk, 2017 – publiceret i en første udgave i 2013 (findes
her).
[63]
C. Pedersen, “(lærer-pædagog-)samarbejdets dilemma”,
Facebook, 16. maj 2017 (findes
her).
[64]
C. Pedersen,
Om dømmekraften. København: Akademisk Forlag, 2017 (findes
her).
[65]
C. Pedersen, “Om monoprofessionel og tværprofessionel dømmekraft”,
Facebook, 21. maj 2017 (findes
her).
[66]
C. Pedersen, “På sporet af håbet”, omsigt.dk, 2018 (findes
her).
[67]
C. Pedersen, “Arbejdsvilkår spænder ben for en forsvarlig praksis i danske daginstitutioner”,
Facebook, 10. november 2019 (findes
her).
[68]
C. Pedersen, “Fag giver mening – et debatoplæg om fagligheden i morgendagens pædagoguddannelse”,
Facebook, 13. november 2019 (findes
her).
[69]
C. Pedersen, “Hvad er dilemmaopsporing, dilemmadeling og dilemmakritik?”, omsigt.dk, 2019 – publiceret i en første udgave i 2013 (findes
her).
[70]
C. Pedersen, “Krav og kontrol bør gå hånd i hånd med et fleksibelt og involverende studie- og undervisningsmiljø i pædagoguddannelsen”,
Facebook, 16. november, 2019 (findes
her).
[71]
C. Pedersen, “Moralsk stress som vilkår i den offentlige sektor”,
Facebook, 2. juni 2019 (findes
her).
[72]
C. Pedersen, “Pædagoguddannelsen bløder”, omsigt.dk, 2019 (findes
her).
[73]
C. Pedersen, “Opmærksomhed på professionel dømmekraft øger fleksibiliteten i tilsynet”, Interview i Socialtilsyn Syds Årsrapport, 2019, s. 48-49 (findes
her).
[74]
C. Pedersen, “Pædagoguddannelsen ligger, som lovgiverne har redt”,
Politiken, 2. sektion, 7. november 2019 (findes
her).
[75]
C. Pedersen, “Styrket faglighed i pædagoguddannelsen kræver en ny bekendtgørelse”,
Altinget Forskning, 3. december 2019 (findes
her).
[76]
C. Pedersen, “Bliver evalueringen af pædagoguddannelsen overfladisk?”,
Facebook, 17. september 2020 (findes
her).
[77]
C. Pedersen, “Invitér fagligheden ind i evalueringen og reformen af pædagoguddannelsen!”,
Facebook, 18. september 2020 (findes
her).
[78]
C. Pedersen, “Karaktergivningens dilemma”,
Facebook, 8. oktober 2020 (findes
her).
[79]
C. Pedersen, “Kvalitetsvurderinger i daginstitutioner bør ske på måder, der giver kraft til den professionelle dømmekraft”,
Facebook, 16. februar 2020 (findes
her).
[80]
C. Pedersen, “Moralsk stress – mellem professionel dømmekraft og institutionaliseret kynisme”, omsigt.dk, 2020 (findes
her).
[81]
C. Pedersen, “Nyuddannet pædagog: Pædagoguddannelsen fremmer overfladiskhed”,
Facebook, 1. august 2020 (findes
her).
[82]
C. Pedersen, “Når styringen skygger for (ud)dannelsen”,
Facebook, 1. marts 2020 (findes
her).
[83]
C. Pedersen, “Om den teoretiske kundskabs berettigelse i en professionsbacheloruddannelse”,
Facebook, 22. september 2020 (findes
her).
[84]
C. Pedersen, “Pædagoguddannelsen hænger ikke sammen”,
Altinget Børn, 5. juni 2020 (findes
her).
[85]
C. Pedersen, “Pædagoguddannelsen prioriterer hverken praksis eller teori”,
Altinget Uddannelse, 27. november 2020 (findes
her).
[86]
C. Pedersen, “Pædagoguddannelsens bidrag til pædagogikkens teknificering”,
Facebook, 21. februar 2020 (findes
her).
[87]
C. Pedersen, “Om dømmekraft: Du kan ikke tage hensyn til det, du ikke ser”, Interview på UCL Blog den 31. august 2020 (findes
her).
[88]
C. Pedersen, “Pædagoguddannelsens elendighed skyldes ikke akademikere”,
Altinget Børn, 3. november 2020 (findes
her).
[89]
C. Pedersen, “Tre kriterier bør danne grundlag for evaluering af pædagoguddannelsen”,
Altinget Børn, 18. juni 2020 (findes
her).
[90]
C. Pedersen, “Der bør gøres op med den uddannelsestænkning, som den nuværende pædagoguddannelse bygger på”,
Facebook, 25. november 2021 (findes
her).
[91]
C. Pedersen, “Det er på tide at gøre op med den overfladiske målstyringskultur i pædagoguddannelsen”,
Facebook, 23. februar 2021 (findes
her).
[92]
C. Pedersen, “Er pædagoguddannelsen ikke teoretisk nok?”,
Facebook, 2. februar 2021 (findes
her).
[93]
C. Pedersen, “Giv pædagoguddannelsen dens faglige rygrad tilbage!”,
Facebook, 23. januar 2021 (findes
her).
[94]
C. Pedersen, “Lektor til Danske Professionshøjskoler: Hvorfor lytter I ikke til kritikken af kompetencemålstyringen?”,
Altinget Børn, 10. maj 2021 (findes
her).
[95]
C. Pedersen, “Om vilkårlighed og fravær af sammenhæng i pædagoguddannelsen”,
Facebook, 8. januar 2021 (findes
her).
[96]
C. Pedersen, “Professionshøjskoler klamrer sig til ubrugelige kompetencemål på pædagoguddannelsen”,
Altinget Forskning, 26. november 2021 (findes
her).
[97]
C. Pedersen, “Pædagoguddannelsen er blevet vejet og fundet for let”,
Facebook, 23. november 2021 (findes
her)
[98]
C. Pedersen, “Rygterne om pædagoguddannelsens akademisering er stærkt overdrevne”,
Facebook, 17. februar 2021 (findes
her).
[99]
C. Pedersen, “Danske Professionshøjskoler foreslår en ny pædagoguddannelse med gennemgående fag og semesterstruktur”,
Facebook, 19. april 2022 (findes
her).
[100]
C. Pedersen, “Er en reform af pædagoguddannelsen sparket til hjørne?”,
Facebook, 9. juni 2022 (findes
her).
[101]
C. Pedersen, “Gruppedannelsens dilemma”, omsigt.dk, 2022 (findes
her).
[102]
C. Pedersen, “Nu er det pædagoguddannelsens tur!”,
Facebook, 4. november 2022 (findes
her).
C. Pedersen, “Udkast til ny bekendtgørelse for læreruddannelsen er sendt til høring – men hvad med pædagoguddannelsen?”,
Facebook, 9. februar 2023 (findes
her).
C. Pedersen, “Pædagoguddannelsen tåler hverken flere tomme politikerløfter eller at blive taget som gidsel i en ideologisk strid om praksis versus teori”,
Facebook, 21. marts 2023 (findes
her).
[105]
C. Pedersen, Samarbejdets hemmelighed. København: Akademisk Forlag, 2023 (findes her).
[106]
C. Pedersen, “Når uddannelsespolitik reduceres til arbejdsmarkedspolitik”,
Facebook, 29. april 2024 (findes
her).
[107]
C. Pedersen, “Omsigts casesamling”, omsigt.dk, 2024 – publiceret i en første udgave i 2015 (findes
her).
[108]
C. Pedersen,
Dømmekraftig pædagogik – en grundbog til pædagogstuderende. København: Akademisk Forlag, 2024 (findes
her).