Praksisfilosofi
Praksisfilosofi handler om at koble filosofiske overvejelser over, hvad et fænomen dybest set er, med en nuanceret udforskning og belysning af menneskers praktiske talen, gøren og laden i specifikke hverdagssituationer. Man forsøger med andre ord at reflektere over tankevækkende hverdagssituationer på en systematisk måde, der på én gang er jordbunden og slår store spørgsmål an. Tilgangen indebærer i sin enkleste form, at grupper af (kommende) professionelle – med en situationsbeskrivelse som omdrejningspunkt – overvejer følgende seks spørgsmål i den angivne rækkefølge:
-
- Hvad skete der i en tankevækkende situation (situationsperspektivet)?
- Hvilke meninger og uenigheder vil situationen typisk kunne aktivere hos os (formodningsperspektivet)? Tilløb til diskussion er helt ok under dette punkt.
- Hvordan ser man, at der er forskellige bekymringer og hensyn på spil for de involverede dér, hvor begivenhederne i situationen især synes at spidse til (praksisperspektivet)? Deltagerne overgår fra og med dette punkt til konversation, hvorfor afkræftelser og bekræftelser så vidt muligt undgås.
- Hvad kan opfattes som tegn på X i situationen, og hvad er X dybest set for et fænomen (fortolkningsperspektivet)? X repræsenterer typisk et ord, der desuden udgør et vigtigt fagbegreb blandt deltagerne.
- Hvorfor hænger X – set i lyset relevant faglig og videnskabelig viden – sammen med andre forhold, der er afgørende for den måde situationen udvikler sig på (forklaringsperspektivet)?
- Hvorledes kan man systematisk arbejde på at skabe betingelser for, at X fremmes (eller hæmmes) i lignende situationer i fremtiden (arbejdsperspektivet)?
Spørgsmålene refererer til de seks fænomener, som den antikke filosof Aristoteles, i sin tid døbte nous (‘fatteevnen’), doxa (‘formodningsmagten’), fronesis (‘dømmekraften’), sofia (‘fortolkningskraften’), episteme (‘forklaringskraften’) og techne (’tilvirkningskraften’).
Læs en kort introduktion til den praksisfilosofiske tilgang i artiklen Hvad er praksisfilosofi? – og læs mere om, hvordan praksisfilosofiske aktiviteter med fordel kan forankres organisatorisk i artiklen Samarbejdsfokuseret faglig beredskabelse. En grundigere indføring findes i bøgerne Praksisfilosofi – faglig refleksion på tværs af professioner (2011), Om dømmekraften (2017), Samarbejdets hemmelighed (2023) og Dømmekraftig pædagogik – en grundbog til pædagogstuderende (2024).
CP/05-12-2024